23272 Risikoanalyse i fødevaresikkerhed

2020/2021

Kursusinformation
Risk analysis in food safety
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Lyngby
Konfrontationstimerne vil bruges på at diskutere forskellige områder og eksempler (50%) og projekt arbejde med udgangspunkt i cases der gives af underviser (50%). Videos af forelæsninger vil bruges til forberedelse for konfrontationstimerne
13-uger
E3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Det er en forudsætning at for at gå til mundtlig eksamen at den studerende har afleveret en kemisk og en mikrobiologisk risikovurderings rapport og at disse er godkendte. Karaktær baseres 100% på den mundtlige examen.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Minimum 10
Håkan Vigre , Lyngby Campus, Bygning 204 , hvig@food.dtu.dk
23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset giver de studerende en tværfaglig tilgangsmåde til risikoanalyse, med hovedvægt på risikovurdering i forbindelse med fødevaresikkerhed.

Kursusdeltager vil ved afslutning af kurset i) have bred kendskab til hvordan man gennemfører kemisk og mikrobiologisk risikovurdering, ii) kunne vurdere hvordan forskellige datakilder kan bruges til at vurdere risikoen for konsumenten, iii) være i stand til at identificere kilder til usikkerheder samt hvordan disse usikkerheder integreres i risikovurderinger, samt iv) kunne fortolke resultat fra risikovurderinger med formål at beslutte hvordan en risiko skal håndteres.

Læringsmålet i kurset er at de studerende lærer sig at arbejde med metoder og værktøj der bruges indenfor risiko vurdering relateret til fødevaresikkerhed. De studerende, vil gennem aktivt arbejde i grupper, erhverve sig viden til de forskellige metoderne indenfor risiko analyse. Dermed vil de kunne forstå styrker og svagheder i risiko vurderinger og være i stand til at deltage i risiko vurderinger og risiko analyser.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive hvordan risiko analyse bidrager til myndigheders og fødevareproducenters mål at forbedre konsumenters sundhed nationalt og globalt.
  • bruge metoder til at prioritere sundhedsskadelige mikroorganismer og kemikalier der findes i fødevarer
  • Konstruere modeller der beskriver hvordan forskellige kemikalier og mikroorganismer kommer ind i vores fødevarer og frem til konsumenten
  • opsætte og bruge matematiske modeller og data for at estimere ændringer i antal mikroorganismer i fødevarer mellem primær produktion til konsum
  • på basis af modeller og data kunne estimere hvor meget af en bestemt kemikalie konsumenter bliver eksponerede for ved konsum af en given fødevare
  • på basis af dosis-respons kurver vurdere hvor sandsynligt det er at en konsument bliver syg ifølge eksponering for en fare i en given fødevare
  • gøre rede for hvordan forskellige mikroorganismer og kemikalier forårsager sundhedsskade hos mennesker
  • gøre rede for forskellige kilder til usikkerheder i viden og hvordan det integreres i risikovurdering
  • udnytte resultater fra dyreforsøg ved vurdering af kemiske stoffers farlighed for mennesker
  • medinddrage effekten af naturlig variation i risiko vurderinger
  • diskutere sammenhænget mellem risikovurdering og risikohåndtering
  • træffe beslutninger der basers på modsat rettede kriterier
Kursusindhold
Kurset giver de studerende en tværfaglig adgang til risikovurdering relateret til fødevaresikkerhed. Risikoanalyse betragtes som den grundlæggende metoden der skal understøtte udviklingen af fødevaresikkerheden både nationalt og internationalt. Risikoanalyse er en struktureret, systematisk proces der undersøger de potentielle sundhedsmæssige farerne forbundet med en fødevarebåren risiko, samt undersøger effekten at forskellige tiltag der kan gøres for at begrænse skaderne forbundet med risikoen.
I kurset vil vi fokusere på risikovurdering relateret til mikrobiologisk og toksikologisk fødevaresikkerhed, men risikohåndtering og risikokommunikation vil også blive diskuteret.
De studerende vil gennemføre en simpel mikrobiologisk risikovurdering (f.eks. Listeria i røget laks) og en toksikologisk risikovurdering (f.eks. bly i hørfrø). På basis af disse risikovurderinger vil de blive bedt om at vurdere forskellige forebyggende foranstaltninger der kan begrænse de skadelige effekter af de forskellige risici.
Litteraturhenvisninger
undervisningsmateriale gøres tilgængeligt undervejs i kursus. Der skal ikke købes nogen bog
Bemærkninger
For at den studerende skal kunne bruge samtlige softwares i kurset skal de medbringe en bærbar computer med Windows.
Sidst opdateret
17. april, 2020