Overordnede kursusmål
Dette kursus vil fokusere på udvikling af kommunikationsevner for
både ph.d.- og kandidatstuderende, så de lettere kan formidle deres
resultater og formidle deres forskning til en lang række
forskellige målgrupper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Drøfte sin forskning via en kortfattet elevatortale om egne
forsknings- eller forskningsinteresser, på en måde som er
forståelig for en lægmand.
- Udvikle effektiv mundtlig kommunikation ved hjælp af
Powerpoint-præsentationer og multimedia. Dette opnås ved at designe
både en mundtlig præsentation, og enten en podcast eller
Youtube-video, for at diskutere en videnskabelig artikel på en
forståelig måde for modtageren.
- Anvende sociale medier effektivt til videnskabelig
kommunikation ved aktivt at bruge sociale medier til at dokumentere
kurset.
- Skrive på en kortfattet måde, som tager højde for modtagerne
ved at anvende forskellig skrivestil.
- Udvikle og producere ikke-akademiske tekniske tekster i
forbindelse med forretningsrapporter og medicinske tekster.
- Analysere forskellige eksempler på tekster og skabe indflydelse
med sin skrivning.
- Vise, hvordan den redaktionelle proces fungerer i
videnskabelige tidsskrifter ved at vælge artikler fra pre-print og
inkludere dem i en virtuel udgave, for så at gennemføre peer review
af de valgte artikler.
- Bruge forskellige teknikker til effektiv korrekturlæsning og
redigering af tekniske dokumenter ved at analysere eksempler på
tekst såvel som eget skriftligt arbejde.
Kursusindhold
Studerende vil udvikle deres færdigheder indenfor mundtlig
kommunikation ved at give effektive elevatortaler og videnskabelige
præsentationer. Studerende vil anvende sociale medier og multimedia
(YouTube, podcast osv.) for at lære at formidle til offentligheden.
Dette kursus giver også studerende mulighed for at udvikle og
forbedre deres skrivefærdigheder med fokus på, hvordan man skriver
til forskellige målgrupper. Dette inkluderer, hvordan man skriver
tekniske dokumenter såsom videnskabelige manuskripter, medicinske
rapporter, virksomhedsrapporter og artikler i den populære presse.
Studerende lærer også, hvordan man effektivt redigerer og
korrekturlæser deres tekster ved hjælp af eksempler, refleksion
over deres egne skriveopgaver og peer review. Endelig vil de
studerende prøve rollen af som tidsskriftredaktør, for at udvikle
færdigheder i at udarbejde et videnskabeligt tidsskriftudgave og få
indsigt i, hvordan den redaktionelle proces fungerer i
videnskabelige tidsskrifter, lige fra indsendelse af
forskningsartikler til gennemførelse af effektiv peer review.
Litteraturhenvisninger
Science communication : a practical guide for scientists, Bowater,
Laura and Yoeman, Kay ISBN: 9781119993124
Sidst opdateret
07. maj, 2020