Overordnede kursusmål
Kurset introducerer den studerende til et komplekst medicoteknisk
udstyr, der kombinerer mekaniske, elektriske og digitale systemer.
Den studerende skal gennem systemanalyse og cause-effect analyser
opnå indsigt i systemets funktion og virkemåde og undersystemernes
bidrag hertil. Herefter fokuseres på to af systemets sensorsystemer
og den studerende udfører Rapid Prototyping heraf. I grupper følges
problemløsningens formelle trin startende med diagnose, efterfulgt
af idégenerering, cause-effect analyse, rangering af
løsningsforslag, design, prototyping, test og validering. Generiske
kompetencer som teamwork, kommunikation, refleksion og kritisk
tænkning er integreret i kursets læringsaktiviteter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Viden (fakta, teori, metoder): For et medicoteknisk
sensorsystem beskrive og forklare formål, funktion, opbygning og
virkemåder.
- Viden (praksis): For et medicoteknisk sensorsystem forklare
praktiske forhold, der begrænser anvendeligheden af teorier,
metoder og materialer.
- Viden (fakta, teori, metoder): Anvende, analysere og evaluere
begreber, teorier, modeller, fagterminologi, metoder og procedurer
inden for analoge elektriske kredsløb.
- Viden (fakta, teori, metoder): Anvende, analysere og evaluere
begreber, teorier, modeller, fagterminologi, metoder og procedurer
inden for analoge elektriske sensorteknologier.
- Færdigheder: Udføre komplekse procedurer og bruge avancerede
værktøjer egenhændigt og uden fejl, samt prioritere og tilpasse
metoder og procedurer til situationen.
- Kommunikation: Beherske sprog og kommunikationsværktøjer med
kun få fejl i mundtlige fremlæggelser og skriftlige materialer, kan
strukturere indhold i henhold til norm, i begyndende grad gøre
anvendelse af fortællestil i overensstemmelse med kontekst og
standarder, redigere for fejl, logik, klarhed, uregelmæssig stil og
kildeoplysninger og på et indledende niveau udføre en
kontekstanalyse til bestemmelse af kommunikationens formål samt
modtagerens kompetencer.
- Teamwork: På et kompetent niveau udføre og koordinere teamwork,
udfærdige teamkontrakter og evaluere teamprocesser og
teammedlemmers overholdelse af definerede normer.
- Kritisk tænkning: På et kompetent niveau fortolke evidens
objektivt, identificere relevante argumenter, analysere og evaluere
alternative synspunkter, drage berettigede og logiske konklusioner,
forklare og begrunde resultater og procedurer, begrunde
beslutninger og fortolkninger og objektivt følge evidens og logisk
ræsonnement.
- Systemtænkning: På et kompetent niveau analysere funktioner og
formål med et system og dets indflydelse på det interne og eksterne
miljø med brug af flere perspektiver. Identificere undersystemer og
karakterisere deres funktioner, interaktioner, indbyrdes
afhængighed og tidsmæssige dynamik.
- Prædiktiv tænkning: På et kompetent niveau gøre brug af et
spektrum af relevante perspektiver til at designe scenarier til
belysning af mekanismer og operationer i et komplekst system.
Simulere sådanne scenarier for at afsløre styrker og svagheder i
selve systemet og i interaktionen med andre systemer og med brugere
af systemet.
- Problemløsning (analyse): Diagnosticere komplekse, flertrins,
lukkede problemer med en kompleks, inkonsekvent og upræcis
beskrivelse, der kræver fortolkning. Udtænke og simulere flere
løsningsmuligheder, analysere performance og indvirkning og rangére
løsninger baseret på veldefinerede kriterier.
- Problemløsning (syntese): Designe og simulere udvalgte
løsninger og opbygge prototyper på fumlebræt og veroboard. Udføre
konstruktionstest med et multimeter. Designe og udføre
funktionstest ved hjælp af multimeter, funktionsgenerator og
oscilloskop. Validere funktionstest mod simuleringsresultater og
systemspecifikationer.
Kursusindhold
Medicotekniske sensorsystemer:
Gennemgang af et anæstesiapparat med multimodal patientmonitor til
måling af elektrokardiogram, åndedrætsfrekvens, blodtryk,
iltmætning og kropstemperatur.
Sensorteknologier:
Elektroder, tryksensorer, blodtryksmanchetter, strain gauges,
temperatursensorer, puls oxymetri.
Analoge elektriske kredsløb:
Kirchhoffs love for elektriske kredsløb, komponenter i serie og
parallel, den ideelle operationsforstærker, spændingsfølgere,
inverterende og ikke-inverterende forstærkerkredsløb.
Værktøjer til kredsløbsdesign:
Fumlebræt, veroboard, multimeter, funktionsgenerator, oscilloskop.
Multisim til simulering af elektriske kredsløb og VeeCAD til design
af komponentplacering på fumlebræt og veroboard.
Projekter:
Design, simulering, prototyping, test og validering på fumlebræt og
veroboard af forskellige analoge sensorsystemer indeholdende en
analog sensor og et forstærkerkredsløb baseret på
operationsforstærkere.
Bemærkninger
Kurset er det obligatoriske introduktionskursus for
bacheloruddannelsen Medicin og Teknologi. Kurset er kun åbent for
studerende i dette program.
Sidst opdateret
20. maj, 2020