22203 Udvikle, designe, implementere og betjene et sundhedsprodukt

2020/2021

Kandidatstuderende på Advanced Materials and Healthcare Engineering har førsteprioritet.
Kursusinformation
Conceive, Design, Implement, and Operate a Healthcare Product
Engelsk
10
Kandidat
E3B (fre 13-17) og Januar
Campus Lyngby
Undervisningen er baseret på Conceive-Design-Implement-Operate-tilgangen. Under 13-ugers kurset er undervisningen en blanding af forelæsninger, opgaver og gruppearbejde, der støtter den kreative proces med at skabe idéer til og designe sundhedsteknologiske produkter. I løbet af 3-ugersperioden går vi i laboratoriet og implementerer ideerne. De tre studielinjer har individuelle spor i kurset, men det optimale resultat kan kun opnås ved samarbejde mellem de forskellige spor.
13-uger + 3-uger
E3B, Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af øvelser
Eksamen er baseret på en mundtlig eksamen (50%) og indleveringopgaver (50%). Indleveringopgaver omfatter labbog, beskrivelse af projektledelse og konkluderende resultater og diskussioner. Indleveringopgaver og mundtlig eksamen skal bestås hver for sig. Den endelige karakter er baseret på en samlet vurdering af begge deleksamener.
10 min (mundtlig præsentation)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Minimum 10 Maksimum: 60
Yi Sun , Lyngby Campus, Bygning 204 , suyi@dtu.dk
Martin Dufva , Lyngby Campus, Bygning 423 , dufva@dtu.dk
Leticia Hosta-Rigau , Tlf. (+45) 4525 8155 , leri@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets hovedmål er at give de studerende de nødvendige værktøjer til brug i innovationsprocesser. Nøglen til at opnå dette er gruppearbejde og samarbejde mellem grupper. I løbet af kurset vil du få dyb faglig viden og konceptuel forståelse af forskellige sundhedsteknologier (lægemiddelleveringspartikler, biosensing og vævsmodeller). Du vil også lære at skabe nye sundhedsteknologiske produkter. Desuden er det vores mål, at du forstår vigtigheden og de strategiske virkninger af forskning og teknologisk udvikling på samfundet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare de grundlæggende principper og teknologier for diagnostiske enheder, medicin, procedurer og systemer, der er udviklet til at løse et sundhedsproblem og forbedre livskvaliteten.
  • Beskrive de nyeste medicinske sundhedsprodukter og identificer de aktuelle udfordringer.
  • Beskrive udviklings- og kommercialiseringsruterne for medicinske sundhedsprodukter.
  • Formulere nye ideer til forbedring af diagnostiske og terapeutiske muligheder.
  • Designe innovative medicinsk relevante sundhedsprodukter.
  • Bygge produktprototyper og demonstrere ydeevnen.
  • Vælge og anvende statistiske tests og dataanalyse.
  • Udføre litteratursøgning og fremlægge resultaterne konstruktivt.
  • Initiere og planlægge et projekt og derefter skrive et projektforslag.
  • Rapportere laboratoriearbejde i form af videnskabeligt artikel.
Kursusindhold
Kurset dækker en række emner, der er nødvendige for succesfuld udformning, design, implementering og drift af medicinske sundhedsprodukter. Du vil opnå grundlæggende indsigt i: (1) Sygdomsdiagnostik, modellering og terapi; (2) State of the art for medicinske sundhedsprodukter og spørgsmål relateret til udvikling og kommercialisering, såsom patent, produktvalidering, regulering og markedsanalyse; (3) Procedurer til at udtænke og designe et innovativt medicinske produkter, herunder idéformulering, metoder, projektplanlægning og risikovurdering; (4) Implementering af projektet, dvs. konstruktion af produktet, bygning af prototype og demonstration af funktionerne; (5) Analytisk statistik, der involverer håndtering, beregning og forståelse af de opnåede data og resultater. Vi vil arbejde inden for brystkræft, hvor et mål kan være at målrette behandling af brystkræftceller med en nanopartikel (lægemiddelafgivelse), visualisere nanopartiklen (biosensing) og validere lægemiddelmålretningsbinding og biokompatibilitet gennem 3D vævskultur. Vi forventer, at eleverne arbejder i en større gruppe, der adresserer alle tre felter med undergrupper på 2-3 studerende for hvert felt.
Litteraturhenvisninger
Foredrag, noter og artikler.
Sidst opdateret
05. maj, 2020