22179 Modul 3: Værdiskabelse i farma- og bioteknologi

2020/2021

Kursusinformation
Module 3: Value creation in pharma- and biotechnology
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Januar og Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde og projekt
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen
Individuel mundtlig eksamen baseret på pensum
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
27692
Federico De Masi , Lyngby Campus, Bygning 208 , fdma@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets formål er at skabe værdi ud af nye opdagelser og ideer.
Studerende skal medbringe en "case" som de kan bruge som projekt under kurset. Denne case kan være et speciale, deres egen opfindelse eller ethvert projekt eller idé med kommercielt potentiale. Studerende, som er i tvivl om, hvorvidt deres case kan bruges, bør kontakte kursusansvarlig før de tilmelder sig. Sørg for, at dine vejledere er opmærksomme på, at du vil fremlægge din case på et kursus, og især hvis du kommer fra industrien, skal du sørge for en skriftlig bekræftelse på, at du har lov til at anvende den (f.eks. via e-mail).
De studerende vil blive delt op i hold på 4-5 for at arbejde på en implementeringsplan baseret på en konkret sag.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere nyheden af en ny opdagelse i et IPR perspektiv.
  • Beslutte, om patentering er den optimale måde at skabe værdi af en ny opdagelse på.
  • Vurdere det økonomiske potentiale i en ny opdagelse.
  • Vurdere det ressource besparende eller resultatfremmende potentiale i en ny opdagelse.
  • Bestemme den optimale måde at skabe værdi af en ny opdagelse på.
  • Skrive en implementeringssplan for en ny opdagelse.
  • Fremlægge implementeringsplanen for eksterne interessenter for at få feedback.
  • Interagere effektivt i et teamarbejde under projektskrivningsprocessen.
Kursusindhold
Kurset vil bruge de resultater, som deltagerne opnår i deres masterprojekter som eksempler. Deltagerne vil blive introduceret til generel "Intellectual property Rights" (IPR) teori med særlig fokus på bio / pharma området. Kursusdeltagerne vil blive introduceret til forskellige synspunkter om værdiskabelse og hvordan man vurderer potentialet for opfindelser og opdagelser i industrielle / kommercielle og forskningsmæssige sammenhænge ved hjælp af eksempler fra den virkelige verden.
Deltagerne vil blive introduceret til det grundlæggende ved at oprette en finansieringsplan, men også hvordan man estimerer og beskriver værdien af ​​at implementere nye opdagelser eller forbedrede processer. Deltagerne arbejder senere i grupper og bruger en nyskabelse eller opdagelse opnået under en af ​​gruppens deltagere af masterprojektresultater som deres interessepunkt.
Deltagerne skal vurdere potentialet for det givne objekt og slutresultatet skal være en plan for, hvordan man opnår værdi af det givne objekt. Dette kan enten være i form af et spin-out selskab eller andre midler. En anden mulighed er en rapport, der beskriver, hvordan opdagelsen ellers kan skabe værdi. I alle tilfælde skal den endelige rapport indeholde en plan for implementering med milepæle, nødvendige ressourcer (et budgetforslag) og forventede fordele i en tidslinjevisning. Deltagerne forventes at tage personlig kontakt til potentielle interessenter, ikke tidligere henvendt, for at få feedback om deres tanker og dokumentere resultatet.
Alle studerende skal foreslå et projekt på den første dag. Grupper på 4/5 studerende vil blive dannet efter studerende valg af de mest interessante projekter.
Bemærkninger
Dette kursus udgør det afsluttende modul i Pharmaceutical Design and Engineering MSc uddannelse.
Ideelt set har du forsvaret dit kandidatprojekt om farmaceutisk design og teknik, bioinformatik og systembiologi, bioteknologi eller tilsvarende uddannelser.
Sidst opdateret
05. maj, 2020