Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med dette kursus er at introducere de
studerende til bacheloruddannelsen i Teknisk Biomedicin, både fra
en praktisk og en faglig vinkel. Det praktiske fokus ligger på
studieteknik, samt optimering af studieplan til den individuelle
studerendes interesseområde. Den faglige fokus ligger på
introduktion til relevant forskning på DTU, samt kritisk
fortolkning af videnskabelig data og resultater.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skrive en rapport baseret på videnskabelige kilder.
- Skriftligt og mundtligt formidle et emne inden for det
biovidenskabelige forskningsområde.
- Foretage en simpel litteratursøgning og uddrage det relevante
faglige indhold af videnskabelige artikler.
- Indgå i et effektivt gruppearbejde.
- Oprette specialkurser.
- Effektiv kommunikere med forskere og undervisere.
- Kritisk evaluere videnskabelig data og resultater.
- Danne sig overblik over relevante forskningsaktiviteter og
grupper på DTU.
Kursusindhold
Kurset løber gennem 13-perioden og 3-ugers perioden i januar.
13-ugers perioden er opdelt i to tematiske sessioner, nemlig i)
færdigheder til universitetsuddannelse, og ii) introduktion til
DTU-forskning indenfor Teknisk Biomedicin ingeniørarbejde. I
session i) vil eleverne lære færdigheder til udførelse af effektivt
gruppearbejde, præsentationsteknikker, litteratursøgning og
bibliografi. Session ii) består af forelæsninger inden for
molekylær diagnostik, bioinformatik, udvikling af lægemidler. Hver
tematiske session består af forelæsninger, hvor nogle indeholder
øvelser. Et fælles tema i session ii) er kritisk vurdering og
analyse af eksperimentelle data. Desuden indeholder kurset
gæstepræsentationer fra udvalgte danske farmaceutiske og
biovidenskab virksomheder, der dækker human patofysiologi og
state-of-the-art teknologier.
Målet med 3-ugers perioden er at introducere de studerende til
strukturen af relevante forskningsmiljøer på DTU. Eleverne lærer at
kontakte junior- og seniorforskere, samt lære hvordan man opretter
specialkurser i relevant forskning, og hvordan man integrerer
forskningsaktivitet i sin studieplan. Eleverne vil danne grupper,
hvor de vil kontakte en forsker efter eget valg, sammen med
ham/hende vil de definere et potentielt specialkursus. Eleverne vil
efterfølgende skrive en rapport, der opsummerer arbejdet hos den
forsker, de har arbejdet med, samt lave et udkast til en tilpasset
studieplan. De vil præsentere deres rapport og potentielle
specialkursus til klassen.
Sidst opdateret
05. maj, 2020