Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er, at formulere og etablere
grundlæggende baggrundsviden om perceptionen og produktionen af
musik. . Det er designet til førsteårsstudenter, der er indskrevet
i MSc Engineering Acoustics. Musik og akustik er stærkt forbundet.
Det stærke link mellem akustik og musik findes for eksempel i
forbindelse med design af højtalere, koncertsale og
musikinstrumenter. Det er derfor vigtigt for en akustiker at have
basisviden om musikteori, for at være i stand til at kommunikere
med musikere, musiklyttere og lydingeniører. Ingen musiske
egenskaber kræves af den studerende. Kurset vil øve den studerendes
evne, til at træne deres ører, til at lytte efter specifikke
egenskaber af lyde og toner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- kommunikere effektivt med musikere, musiklyttere og
lydingeniører.
- beskrive de basale elementer af det musiske ”pitch”.
- bygge et simpelt strenginstrument og vurdere dens lydkvalitet;
anbefale nogle ændringer for at forbedre det.
- måle resonansfrekvenserne af en streng, baseret på dens vægt,
længde og spændthed.
- forudsige positionen af en guitars bånd.
- vurdere dele af en sang med konsonans og dissonans.
- skabe en computerkode, der vil generere en simpel melodi.
- beskrive de basale elementer af det musiske ”timbre”.
Kursusindhold
Faget dækker 4 overordnede temaer:
1) Musisk akustik. De studerendevil lære om grundlæggende musisk
akustik, herunder de forskellige kategorier af instrumenter,
hvordan de producerer toner og hvordan de resonerer for at danne en
bestemt klangfarve. De bygger en simpel aerofon (blæseinstrument)
og en simpel kordofon (strengeinstrument).
2) Musisk perception. De studerende vil lære, hvordan hjernen
behandler de akustiske signaler for at skabe en opfattelse af
tonehøjde og klangfarve. Vi vil studere systemer til stemning og
teknikker til at skabe samklang og dissonans. Endelig vil vi
diskutere, hvordan musikernes sprog fortolkes.
3) Digital musik. De studerende vil lære om audio- og MIDI-format.
De lærer at lave forskellige digitale effekter.
4) Musisk kognition. Vi vil tale om, hvordan musik kan udløse
forskellige følelsesmæssige reaktioner. De studerende laver små
stykker generativ musik, som indgyder forskellige følelser.
Sidst opdateret
07. maj, 2020