Overordnede kursusmål
Kurset skal give en forståelse for samspil mellem naturvidenskab og
ingeniørvidenskab med henblik på at udvikle bæredygtige løsninger,
miljøteknologier og miljømanagement. Det skal opnås indsigt i
samspillet mellem kemiske stoffers egenskaber, risikovurdering og
miljøteknologiske løsninger. Samtidig skal der opnås færdigheder i
projektarbejde og formidling af miljøtekniske problemstillinger og
løsninger. Kurset skal give den studerende et indblik i
miljøingeniørens arbejdsområder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- kendskab til væsentlige miljømæssige aspekter og historisk
udvikling inden for vandområdet i Danmark, herunder forståelse af
den overordnede struktur i Danmarks miljøadministration
- løse beregningsopgaver og anvende massebalancer til vurdering
af forurening af jord og grundvand
- forstå behovet for uorganisk og organisk kemi viden i forhold
til vand, vandforsyning og effekter i miljøet
- udarbejde en simpel risikoprofil for forureningsstoffer,
herunder beregne en PNEC værdi for et miljøfremmed organisk
stof
- Anvende et modelværktøj til at analysere og løse et konkret
miljøproblem (forbedring af et afløbssystem)
- Udføre og rapportere et simpelt laboratorieforsøg, vurdere
tilhørende usikkerheder og sammenligne med litteraturen
- arbejde løsningsorienteret i en projektgruppe med faste
tidsfrister
- identificere en konkret problemformulering inden for et givet
problem på miljøområdet
- undersøge og vurdere løsningsmuligheder for et miljøproblem
baseret på teknisk og videnskabelig litteratur
- Udarbejde en større teknisk-videnskabelig rapport, inklusiv
referenceliste
- udarbejde en poster og give en mundtlig præsentation for et
teknisk publikum
- Kendskab til betydende miljøingeniørarbejdspladser og
arbejdsopogaver ved gæsteforelæsninger, en ekskursion, løsning af
relevante beregningsopgaver, ingeniørmæssige vurderinger og
rapportering af arbejde med miljørelevant indhold
Kursusindhold
Hovedtemaet for kurset er ’Vand, forurening og miljømanagement’. Vi
ser på vand som et vigtigt element i både det naturlige miljø og
menneskeskabte miljøer, på kilder til forurening af vand og
betydningen af forskellige forureninger for mennesker og miljø. Vi
ser også på nogle af de instrumenter – teknologiske, administrative
og lovgivningsmæssige – vi bruger i vores samfund til at regulere
vandstrømme og vandforurening.
I 13-ugers perioden arbejdes med dette tema indenfor tre
delområder:
- Grundvand-drikkevand, forureningskilder og stoffer, herunder
pesticider
- Risikovurdering af kemiske stoffer i miljøet
- Oversvømmelser og urbane afløbssystemer
I tre-ugers perioden arbejdes der med en projektopgave relateret
til et af deltemaerne.
Undervisningsformen er en blanding af forelæsninger med summe- og
gruppeopgaver, en laboratorieøvelse, en ekskursion og
projektarbejde.
Der løses i løbet af 13-ugers perioden en række opgaver, udarbejdes
en mindre laboratorierapport og laves en poster. Afslutningsvis
skrives en rapport i tre-ugers perioden med tilhørende mundtlig
præsentation.
Sidst opdateret
15. december, 2020