02467 Social informatik
2020/2021
Kurset er en del af bacheloruddannelsen
Kunstig Intelligens og Data og er forbeholdt studerende fra denne
uddannelse.
Overordnede kursusmål
Studerende i dette kursus vil kunne anvende netværksmodellering på
lokal, community og global skala. Kan anvende basal tekst-analyse
af fx sociale medier. Har viden om privatliv/etik-
muligheder/udfordringer ved anvendelse af AI i sociale medier,
undervisningssektoren, sundhedssektoren etc.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Evaluere og tilgå forskellige typer af online data til brug for
datavisualisering.
- Bruge state-of-the-art værktøjer til at filtrere, rense, or
organisere store komplekse datasæt
- Anvende natural language processing til at repræsentere
statistiske strukturer i tekst og analysere indholdet.
- Evaluere fundamentale metoder for komplekse netværk og
modellere sociale strukturer baseret på netværksteori
- Implementere software til at detektere grupper i sociale
netværk og analysere grupperne via netværksmål.
- Anvende standardværktøjer fra højniveausprogrammeringssprog (fx
Python, MatLab, R) til at evaluere metoder for datavisualisering,
inklusive dot og jitter plots, histogrammer, kernel density
estimater, distributionsfunktioner og mere.
- Evaluere og anvende metoder for datavisualisering til
undersøgelse af multivariate data, inklusive estimering af
funktionsrelationer (fx via smoothing, visualisering af residualer,
vha log-skalaer, og simple regressionsmodeller).
- Bruge visualiseringsteknikker til at evaluere og identificere
problemer med standard statistiske mål, fx baseret på Simpson's
paradoks og Anscombes kvartet.
- Anvende de basale principper af fremvisning af visuel
information (fx Tufte's seks principper for grafisk integritet)
til at konstruere forklarende visualiseringer.
- Diskutere nøgleproblemerne i at anvende machinelearning og AI
på sociale data.
Kursusindhold
Kurset giver mulighed for at analysere data baseret på online
sociale netværk som fx Twitter, Wikipedia, og Facebook, samt
arbejde med kvantitativ tekstanalyse og data visualisering. Kurset
er struktureret omkring korte forelæsninger kombineret med
praktiske øvelser, samt en høj grad af selvstændigt projektarbejde.
Sidst opdateret
21. januar, 2021