Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til at vælge
hensigtsmæssige persistente lagringsmetoder, herunder
implementering af persistens vha. databaser med tilhørende valg og
brug af et DBMS. Endvidere skal den studerende være i stand til til
at bruge og tilgå en relationel database vha. et javaprogram via
JDBC. Afprøvning af såvel database og program.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udarbejde begrebsmæssige (konceptuelle) datamodeller
- Designe entiteterne og deres relationer, samt angive
attributter
- Gennemføre logisk datamodellering ud fra den begrebsmæssige
datamodel (mapning)
- Foretage eller bevise normalisering til 3. normalform af den
logiske model
- Gennemføre udvalgte aktiviteter ved fysisk databasedesign
Transformere den logiske models relationer til tabeller
- Anvende avanceret SQL til implementering af forskellige former
for databasetilgang
- Designe og implementere persistens mellem et objektorienteret
program og en relationsdatabase via JDBC
- Optimere forespørgsler (mindske resurseforbrug og
ventetid)
- Optimere den fysiske lagring af data
- Redegøre for andre databasetyper - herunder
dokument-orienterede databaser og graf-databaser.
Kursusindhold
• Begrebsmæssig databasedesign
o ER-modellering med ER- og EER diagrammer
o Strukturelle constraints
o Nøgler, domæner og andre constraints
• Logisk databasedesign
o Mapping fra ER-model til relationel model
o Normalisering af relationel model til 3NF
• Fysisk databasedesign
o Optimering af forespørgsler vha. valg af index
o Administrering af tilgangsrettigheder
o Design og implementering af transaktionsstyring
• Designe og implementere tilgang til en relationsdatabase fra et
objektorienteret program
o Metoder til objektpersistens
• Structured Query Language
• JDBC
• NoSQL -databaser - Dokument-databaser og graf-databaser
Bemærkninger
Faget indeholder et projekt, der udvikles sideløbende med
undervisningen. Der skal afleveres et antal delrapporter og en
slutaflevering, der indgår i eksamensbedømmelsen.
Deltagerne inddeles i arbejdsgrupper, der skal samarbejde om
øvelser/projekt.
Ved overtegning har diplomstuderende fortrinsret.
Sidst opdateret
07. april, 2021