62438 3D-applikationsudvikling på mobile enheder

2019/2020

Informatik(100)
Softwareteknologi: Valgfag
IT og Økonomi: Valgfag
IT-elektronik: Valgfag
Kursusinformation
3D-application development on mobile devices
Engelsk
5
Diplomingeniør
Vejledning aftales løbende med vejlederne
Campus Ballerup
Tidspunkt og sted kan aftales ændret, hvis de studerende og vejleder vil mødes på et andet tidspunkt
Klasseundervisning, øvelser og et mindre projektarbejde.

Laver du et større projektarbejde kan du tilmelde dig 62586, som svarer til dette kursus + 5 ECTS projektarbejde
13-uger
E3B, ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
62585 og 62586
62439
De 4 første semestre på en af IT-retningerne skal være bestået. Kendskab til en 3D-spilmotor, såsom Unity, Unreal Engine eller JMonkeyEngine anbefales
Minimum 12 Maksimum: 20
Jacob Nordfalk , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jacno@dtu.dk
62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At udvikle applikationer og/eller spil til mobile enheder, der benytter 3D-teknologier, herunder benytte VR (Virtual Reality) i 3D-briller og AR (Augmented Reality).

Om muligt vil eksterne firmaer bidrage med problemstillinger og/eller være medvejledere
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende lavniveau-APIer såsom OpenGL til 3D-visualisering og programudvikling
  • Anvende en 3D spilmotor til prototyping og programudvikling
  • Anvende et 3D-modelleringsværktøj
  • Visualisere data i 3D på en mobil enhed
  • Realisere en applikation der benytter 3D, VR eller AR
  • Redegøre for forskellige 3D-teknologier og -motorer
  • Undersøge og vurdere tilgængelige 3D-teknologier og -motorer i forhold til en konkret anvendelse
  • Vurdere applikationer til augmented reality og de bagvedliggende teknikker
  • Anvende AR- og VR-biblioteker i sin programudvikling
Kursusindhold
Programmering af 3D-grafik på maskinnært niveau med OpenGL.
Transformationer og projektioner.
Vertex- og pixelshadere.
3D spilmotorer, såsom Unreal Engine og Unity.
3D-modellering og modelleringsværktøjer, såsom Blender.
Interaktionsformer og brugergrænseflader i 3D-briller/Virtual Reality, herunder brug af sensorer og eksterne kontroller.
Vigtige aspekter af mobile 3D-applikationer, såsom performance, strømforbrug, netværkskommunikation, stedbestemmelse og orientering.
Sidst opdateret
25. april, 2019