62227 Bæredygtig forretningsudvikling

2019/2020

Forretningsudvikling
Eksport & Teknologi: 3. semester
Eksport: 3. semester
Kursusinformation
Sustainable Business Development
Dansk
7,5
Diplomingeniør
E1A (man 8-12) og E5A (ons 8-12)
Undervisning mandag 10-12 (syv gange) og onsdag (10 gange)
Campus Ballerup
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, praksisnære eksempler. Undervisningsforløbet strækker sig over 10 uger for at give tid til projektforberedelse, herunder vejledning.
Afsætningsøkonomi undervises på engelsk.
13-uger
E5A, E5A, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af den studerendes besvarelser Bemærkninger: Etik er obligatorisk i den forstand at de studerende skal have godkendt etik forløbet for at kunne komme til eksamen.
30 minutter
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk
62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at udvikle den studerendes evne til selvstændigt at kunne kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi og produktudvikling
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • analysere og vurdere markeder for nye produkter samt redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en konkret marketingindsats
  • redegøre for samspillet mellem en organisations forskellige niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring og køb
  • diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker en virksomheds beslutninger
  • forstå og anvende forskningsmetoder, herunder problemformulering, dataindsamling og analyse
  • diskutere de erhvervsøkonomiske teorier og modellers muligheder og begrænsninger
  • forstå, beskrive og anvende de erhvervsøkonomiske teorier og modeller på specifikke problemstillinger
  • definere og benytte korrekt fagterminologi indenfor det erhvervsøkonomiske område
  • forholde sig kritisk til de økonomiske resultater samt foretage en risikovurdering på disse
  • opnå viden om forskellige etiske værdier og teorier
  • få evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og at kunne indgå i dialog om etiske emner
  • få forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne stille sig kritisk til egne værdier
Kursusindhold
Afsætningsøkonomi:
Metodelære, problemformulering, data indsamling og analyse
Marketings rolle i produktudvikling
Forretnings modeller (Business Model Canvas) og værdi skabelse (Value Proposition Design)
Industriel salg og markedsføring (Business-to-Business), herunder:
Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser, købsklasser, Relationsmarkedsføring og netværker, interessenter
Kundeoplevelser

Erhvervsøkonomi:
Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder. Risikoanalyse.
Afskrivningsprincipper.
Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af lån.
Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring, budgettering, årsregnskabet

Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans, reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Afsætningsøkonomi:
Value Proposition Design: Osterwalder et al
The Entrepreneur's Guide to Customer Development (2010). Cooper & Vlaskovits
adskellige artikler

Erhvervsøkonomi:
Ove Hedegaard & Michael Hedegaard; Strategic Investment and Finance; 2nd edition; Djøf Publishing

Supplerende:
Product Design and Development, Karl T. Ulrich & Steven D. Eppinger (2012) McGraw-Hill
Den Gode Opgave; opgaveskriving på videregående uddannelser. Rienecker og Jørgensen, seneste udgave, Samfundslitteratur
Sidst opdateret
29. april, 2019