62197 International Markedsføring, International Økonomi, Computer Netværk

2019/2020

Informatik(50), Forretningsudvikling(50)
Eksport: 4. semester
Netværksteori undervises på engelsk
Kursusinformation
International Marketing, International Economics and Computer Networking
Dansk
10
Diplomingeniør
E3A (tirs 8-12) og E2B (tors 8-12) og E1B (tors 13-17)
F4A (tirs 13-17) og F2B (tors 8-12) og F1B (tors 13-17)
E1B, F1B kl. 13-15
Campus Ballerup
Efterår Ballerup, forår Netværksteori i Lyngby
Undervisningen i netværksteori er forelæsninger og afsluttes efter 13 uger. Undervisningen i International Økonomi og International markedsføring er klasseundervisning opgaveløsning, diskussioner og projektarbejde.
13-uger
E3A, F4A, Flere dage kan forekomme, herunder for dagene E2B, E1B, F2B, F1B
Skriftlig eksamen
Ændringer som følge af COVID-19. Eksamen ændres til skriftlig Multiple Choise eksamen på 30 minutter.
30 minutter
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
XMØN-U2
62161.62171.62187.62188
Karin Siegumfeldt , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5224 , ksie@dtu.dk
62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give de studerende viden, som sætter dem i stand til at overskue, analysere og skitsere netværksbaserede IT-Systemer. I kraft af en forståelse for internet’ets opbygning og virkemåde er der målet at sætte de studerende i stand til at medvirke ved design af nye internet-baserede applikationer. Det er desuden målet, at dette detaljerede studium af internettets opbygning vil bibringe de studerende den mere bredt anvendelige kompetence at læse teknisk litteratur inden for emnerne IT og computer netværk.

At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg af produkter til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og virksomhedens anvendelse af digitale medier emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/​begrænsninger på det internationale marked.

At give de studerende grundlæggende viden om nationaløkonomi - international økonomis indflydelse på virksomheders markedsmuligheder. Sætte dem i stand til at forstå globaliseringens indflydelse ikke alene på virksomheden, men også på samfundet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de berørte temaer og begreber inden for netværksteori, international markedsføring og økonomi
  • Benytte fagterminologi fra netværksteori, international markedsføring og økonomi korrekt
  • Identificere og anvende analytiske modeller inden for netværksteori, international markedsføring og økonomi korrekt
  • Redegøre for de mest almindelige nationaløkonomiske modeller
  • Forklare de overordnede principper omkring kursdannelse og rentearbitrage, såvel inden for som uden for EU.
  • Forklare national- og international økonomis indflydelse på erhvervsklima og erhvervs-muligheder
  • Forklare og relatere brug af teorier inden for international markedsføring og begrunde anvendelsen i en given kontekst
  • Redegøre for internettets opbygning og virkemåde
  • Læse teknisk faglitteratur inden for fagets tekniske emneområde
  • Videreformidle teknisk viden mundtligt og skriftligt inden for fagets tekniske emneområde
  • Redegøre for internet-applikationers opbygning og virkemåde
Kursusindhold
Netværksteori / IT: Internettets almindeligt anvendte applikationsprotokoller. Internettets TCP/IP protokoller. Beskrivelse af virkemåden af såvel kablede som trådløse kommunikationsstandarder. Fokus lægges på begreber som protokoller og interfacing og en samlet forståelse af internettets protokolstak. Desuden gives et godt overblik over specielt de mest anvendte mobile kommunikationsstander. Introduktion til begrebet Cloud Computing.

International markedsføring: Undervisning i brug af makro- og mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse. Vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne ved hjælp af Michael Porters teorier. Valg af distributionskanal og styring i forhold til ønske om kontrol overfor økonomisk formåen. Mulige anvendelser af beskyttelsespolitikker for virksomheden med udgangspunkt i brug af patenter.Udviklingen indenfor e-business og m-commerce og overvejelser omkring virksomhedens forretningsmæssige brug heraf. Endvidere forårsager et stigende fokus på den enkelte kunde, et relationsmarkedsføring fokus, herunder brug af customer relationship management og sociale medier.

International økonomi: Den nationale økonomi er rig på konflikter om, hvad ressourcerne skal bruges til, og hvordan der skal styres; men hele verdnen er i forandringens tegn. ØMU og euro er blevet indarbejdet og har fået en central placering i debatten; men globalisering er ikke kun en nøgle til velstand, men også til konflikt. Det enkelte lands finans- og pengepolitik skal afstemmes med hensyn til såvel faste som flydende kurser og EU's vej mod en sammensvejset enhed påkalder sig alle slags vurderinger. Ved at anvende den økonomiske teoris skarpt skærende redskaber kan konflikterne gøres overskuelige og meget af usikkerheden fjernes. Den økonomiske teori kan give de studerende en relevant forståelse for det beslutningsgrundlag, de politiske valg træffes på.
Metodeovervejelser til brug i projektarbejde.
Litteraturhenvisninger
Elsebeth Rygner og Henrik Grell: Makroøkonomi ISBN 9788791367212
James F. Kurose & Keith W. Ross: Computer Networking - A Top Down Approach, 6th edition, Addison Wesley, ISBN 978-0-273-76896-8.
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN 978-0-273-77316-0.
Bemærkninger
Den mundtlige prøve består af såvel et merkantilt som et teknisk spørgsmål - begge skal besvares acceptabelt for at bestå eksamen.
Sidst opdateret
30. april, 2020