Overordnede kursusmål
At give de studerende viden, som sætter dem i stand til at
overskue, analysere og skitsere netværksbaserede IT-Systemer. I
kraft af en forståelse for internet’ets opbygning og virkemåde er
der målet at sætte de studerende i stand til at medvirke ved design
af nye internet-baserede applikationer. Det er desuden målet, at
dette detaljerede studium af internettets opbygning vil bibringe de
studerende den mere bredt anvendelige kompetence at læse teknisk
litteratur inden for emnerne IT og computer netværk.
At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede
forudsætninger virksomheden står over for ved salg af produkter til
udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det
internationale marked. Der fokuseres på
internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand
til at træffe valg omkring marked, distribution og styring,
konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige
beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og
virksomhedens anvendelse af digitale medier emner, der skal gøre
den studerende i stand til at vurdere muligheder/begrænsninger på
det internationale marked.
At give de studerende grundlæggende viden om nationaløkonomi -
international økonomis indflydelse på virksomheders
markedsmuligheder. Sætte dem i stand til at forstå globaliseringens
indflydelse ikke alene på virksomheden, men også på samfundet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de
berørte temaer og begreber inden for netværksteori, international
markedsføring og økonomi
- Benytte fagterminologi fra netværksteori, international
markedsføring og økonomi korrekt
- Identificere og anvende analytiske modeller inden for
netværksteori, international markedsføring og økonomi korrekt
- Redegøre for de mest almindelige nationaløkonomiske
modeller
- Forklare de overordnede principper omkring kursdannelse og
rentearbitrage, såvel inden for som uden for EU.
- Forklare national- og international økonomis indflydelse på
erhvervsklima og erhvervs-muligheder
- Forklare og relatere brug af teorier inden for international
markedsføring og begrunde anvendelsen i en given kontekst
- Redegøre for internettets opbygning og virkemåde
- Læse teknisk faglitteratur inden for fagets tekniske
emneområde
- Videreformidle teknisk viden mundtligt og skriftligt inden for
fagets tekniske emneområde
- Redegøre for internet-applikationers opbygning og
virkemåde
Kursusindhold
Netværksteori / IT: Internettets almindeligt anvendte
applikationsprotokoller. Internettets TCP/IP protokoller.
Beskrivelse af virkemåden af såvel kablede som trådløse
kommunikationsstandarder. Fokus lægges på begreber som protokoller
og interfacing og en samlet forståelse af internettets
protokolstak. Desuden gives et godt overblik over specielt de mest
anvendte mobile kommunikationsstander. Introduktion til begrebet
Cloud Computing.
International markedsføring: Undervisning i brug af makro- og
mikroværktøjer i forbindelse med international markedsanalyse.
Vurdering af virksomhedens internationale konkurrenceevne ved hjælp
af Michael Porters teorier. Valg af distributionskanal og styring i
forhold til ønske om kontrol overfor økonomisk formåen. Mulige
anvendelser af beskyttelsespolitikker for virksomheden med
udgangspunkt i brug af patenter.Udviklingen indenfor e-business og
m-commerce og overvejelser omkring virksomhedens forretningsmæssige
brug heraf. Endvidere forårsager et stigende fokus på den enkelte
kunde, et relationsmarkedsføring fokus, herunder brug af customer
relationship management og sociale medier.
International økonomi: Den nationale økonomi er rig på konflikter
om, hvad ressourcerne skal bruges til, og hvordan der skal styres;
men hele verdnen er i forandringens tegn. ØMU og euro er blevet
indarbejdet og har fået en central placering i debatten; men
globalisering er ikke kun en nøgle til velstand, men også til
konflikt. Det enkelte lands finans- og pengepolitik skal afstemmes
med hensyn til såvel faste som flydende kurser og EU's vej mod
en sammensvejset enhed påkalder sig alle slags vurderinger. Ved at
anvende den økonomiske teoris skarpt skærende redskaber kan
konflikterne gøres overskuelige og meget af usikkerheden fjernes.
Den økonomiske teori kan give de studerende en relevant forståelse
for det beslutningsgrundlag, de politiske valg træffes på.
Metodeovervejelser til brug i projektarbejde.
Litteraturhenvisninger
Elsebeth Rygner og Henrik Grell: Makroøkonomi ISBN 9788791367212
James F. Kurose & Keith W. Ross: Computer Networking - A Top
Down Approach, 6th edition, Addison Wesley, ISBN 978-0-273-76896-8.
Global marketing management, Svend Hollensen ISBN
978-0-273-77316-0.
Bemærkninger
Den mundtlige prøve består af såvel et merkantilt som et teknisk
spørgsmål - begge skal besvares acceptabelt for at bestå eksamen.
Sidst opdateret
30. april, 2020