62033 Teknologi og Markedsføring

2019/2020

Design, Maskin og Produktion (100%)
Kursusinformation
Technology and Marketing
Dansk
5
Diplomingeniør
F4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, projektarbejde.
13-uger
F4A, ved mundtlig eksamen kan ekstra dage blive nødvendige
Mundtlig eksamen
Alle skriftlige opgaver (præsentationer, rapporter, mm), skal være afleveret og godkendt for at blive indstillet til eksamen.
Mundtlig, 20 minutter
7-trins skala , ekstern censur
PRTMI-U1
(62012)
Maksimum: 60
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Anders Paarup Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , apni@dtu.dk
Torben Hede , torhed@dtu.dk
62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At den studerende opnår overordnet viden om nyeste teknologiske innovationer, deres afledte potentiale samt den kontekst innovationerne er tiltænkt.

At den studerende opnår forståelse for forskellige markedsføringstiltag og -strategier samt deres anvendelse inden for både nye teknologiske innovationer, samt i forbindelse med markedsføring af eksisterende og kendte produkter.

At den studerende kan identificere egnede markedsføringskanaler (digitale såvel som ikke-digitale) til specifikke brugergrupper gennem kendskab til disses færden og ageren i både den digitale såvel som den fysiske verden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive teknologiske innovationers påvirkning af eksisterende markeder
  • Identificerer innovationstyper i forhold til en teknologis livscyklus
  • Undersøge hvilke markedsføringstiltag og -strategier der vurderes bedst egnede til et givent produkt og brugergruppe. Dette omfatter både digitale og ikke-digtiale markedsføringstiltag og -strategier
  • Forstå nye teknologiske innovationers produktpotentialer
  • Identificere disruptive innovationers markedspåvirkninger med udgangspunkt i brugerbehovsanalyse
  • Forklare udvælgelsen af markedsføringstilgang og -strategi baseret på markedsføringsforskning og analyse
  • Anvende viden om relevante teknologiers udviklingsstade i forskellige sammenhænge
  • Relatere teknologisk innovation til værdiskabelse (value proposition)
  • Udvælge markedsføringstiltag og -strategier i forhold til segmentering og positionering i en international kontekst
Kursusindhold
Teknologisk Innovation og Markedsføring.
Litteraturhenvisninger
Lærebøger efter aftale med underviser
Udvalgte cases/rapporter.
Udvalgte artikler.
Sidst opdateret
21. november, 2019