Overordnede kursusmål
Kursets mål er at udvide den studerendes tankesæt og færdigheder
med henblik på en række innovative og synteseorienterede tilgange
til planlægning, tilrettelæggelse og design, i en socioteknisk
kontekst. Kurset bygger på en række faglige indsigter af teoretiske
og metodologiske art, indenfor innovation og teknologiudvikling,
med afsæt i et konstruktivistisk socioteknisk perspektiv,
kendetegnet ved aktør-netværks teori, social konstruktion af
teknologi og symbolsk interaktionisme.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende en bred aktør- og artifaktforståelse til, at udforske
produkter og teknologier i en samfundsmæssig kontekst med.
- Foretage analytiske udfoldelser af design og planlægning, som
heterogene og betingede transformationsprocesser.
- Relatere strategi til strategi-som-praksis, gennem etnografisk
udforskning.
- Analysere aktørafgrænsninger og rekonfigurationer, gennem
multifaceterede problemorienteringer i design og planlægning.
- Analysere design som infrastructuring, gennem domesticering af
teknologi set i et multiaktør perspektiv.
- Beskrive indrullering og samordning af forskelligartede
videnskilder, gennem en synteseorienteret fokus.
- Anvende framing og reframing generativt, til at understøtte en
abduktiv tilgang til divergenrende og konvergerende processer i
design og planlægning.
- Reflektere over gensidige forhold mellem ingeniørens
afgrænsning af problemer/muligheder henholdsvis handlerummet for
det skabende, løsningsorienterede arbejde.
- Relatere samordning og afvejning af miljø-, arbejdsmiljø- og
organisatoriske hensyn i et konkret design og udviklingsforløbs
kontekst.
- Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en
række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
- Reflektere over egen behandling af teorier og metoder, gennem
en række relevante problemstillinger indenfor design og
planlægning.
Kursusindhold
Den studerende præsenteres for og beskæftiger sig med en række
eksemplariske studier af teknologi- og produktudvikling, samt en
teoretisk og metodologisk funderet sæt af praktiske analytiske
værktøjer, at behandle sådanne cases med.
• Kort oversigt over sociotekniske tilgange, med særlig uddybning
af de teknologi- og videnskabsstudie (science & technology
studies - STS) relaterede, som grundlag for kursets sociotekniske
faglighed.
• Etnografi og strategi som praksis
• Domesticering og design for infrastructuring
• Identificering, kortlægning og navigering gennem aktørers
re-konfiguration
• Abduktiv analyse
• Generativ design research og generativ prototyping
• Vidensmediering i og gennem designprocesser
• Analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• Grænseobjekter som 'sensitizing devices' - i analyse,
intervention og syntese
• Intermediary objects og sociomateriel design
• Samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske
projekter
• Grænsedragninger og håndtering af trade-offs i syntesearbejde:
e.g. kravspecificering, generativ business modelling.
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper,
som forbinder teori- og metodeanvendelse til udleverede cases, med
henblik på formative feedback (obligatoriske, dog ikke bedømt).
Sidst opdateret
01. juli, 2019