42634 X-Tech Entrepreneurship

2019/2020

Deadlinen for at trække din deltagelse i kurset er slutningen af uge 1.
Hvis du ikke har gennemført X-Tech surveyen inden slutningen af uge 1, vil du blive fjernet fra kurset.
Kurset udbydes også som ph.d.-kursus.
Kursusinformation
X-Tech Entrepreneurship
Engelsk
10
Kandidat
F3 (tirs 8-12, fre 13-17)
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Lyngby
SkyLab
Projektarbejde løst i teams på ca. 5 studerende.
Udgangspunktet for hvert team vil være en avanceret teknologi, såsom et patent, en opfindelse, en laboratorieopstilling/​prototype eller en teknologiudfordring, der kommer fra virksomheder, DTU institutter eller NGO'er.
13-uger
F3B, E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Skreven forretningsplan; Mundtlig eksamen med prototype/teknologidemonstration. Ændringer som følge af COVID-19: Ingen mundtlig eksamen. Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er), Skreven forretningsplan; Video pitch & tech-demo
40 minutter
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41633 og 41634
42629/41631/41633/41634
BSc/BEng
Maksimum: 105
Thomas J. Howard , Lyngby Campus, Bygning 371 , thow@dtu.dk
Lasse Skovgaard Jensen , Lyngby Campus, Bygning 371 , lsje@dtu.dk
Danny Grydholt , Lyngby Campus, Bygning 371 , dangry@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
http://xtechentrepreneurship.com/
I studieplanlæggeren

Du skal udfylde følgende spørgeskema til gruppedannelse: https:/​/​forms.gle/​EHQefiBtFjow1Yut6
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At skabe et læringsmiljø, hvor de studerende lærer at samarbejde tværfagligt for at kommercialisere teknologi som nye produkter og services der kan danne grundlag for nye virksomheder. Modsat almindelige produktudviklings- og iværksætterikurser, har vi fokus på erhvervskunder (B2B), hvilket udfordrer den studerende til at arbejde med ukendte teknologier og lærer dem at agere bag scenen i nye forretningssektorer.

Kurset er iscenesat som en accelerator og fokus er lagt på aktiv læring ifm. gruppearbejdet. For at styrke læringsprocessen, inviterer vi nogle af landets mest prominente X-Tech iværksættere ind som gæstetalere (ofte direktører og stiftere). Gæstetalerne bidrager til at understrege vigtigheden af de metoder og teorier, der undervises i, i kurset.

Det overordnede mål med kurset er at lave en prototype der demonstrerer teknologien og en forretningsplan, der kan blive præsenteret for eksaminator og investorer - med det mål at rejse penge til den videre kommercialisering af teknologien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvikle med afsæt i forskellige ingeniørdiscipliner (fx fysik, elektronik, software, nano-tech, mekanik, fotonik, levnedsmiddel, management etc.)
  • Udvikle et produkt eller en service, hvor teknologiejeren (opfinderen) ikke er chef, men snarere er partner eller potentiel kunde.
  • Anvende "effectuation"-principperne.
  • Vurdér teknologiske risikoelementer i kommercialiseringen af "X-Tech".
  • Forudsige forretningspotentiale i form af markedsværdi og indtjening.
  • Udvikle og teste pretotyper og prototyper.
  • Udvikle et passende "Minimal Viable Product" (MVP)
  • Vurdér implikationerne for immaterielle rettigheder.
  • Opbygge en forretningsplan og investorpitch
Kursusindhold
Kurset dækker alle de emner, man kan forvente at finde i en moderne investorpitch og forretningsplan. Derudover dækkes en række emner inden for håndtering af teknologiske risici, produkt/​service-systemer, pretotyping og MVP'er, immaterielle rettigheder, value proposition, forretningsmodellering, segmentering- og estimering af marked.

De enkelte cases kommer fra industrien og institutter på DTU. Disse cases er patenter/teknologier eller en teknologisk udfordring. "Opfinderen" (som er kommet med teknologien) bliver en del af teamet for at støtte den tekniske udvikling. Teamet vil desuden få en mentor, til at hjælpe med forretningsdelen af arbejdet.

Projekterne fordeler sig i forskellige tematiske spor, der er velegnede for alle studieretningerne på tværs af DTU.

Kursets afsluttende aflevering er et business pitch deck og en forretningsplan. Kurset ender med den såkaldte spin out day, hvor de studerende præsenterer dette pitch deck på 4 minutter sammen med en 2 min lang teknologidemonstration. Dette foregår foran eksaminatorer, investorer samt et større publikum.

Der er en prototypefond til rådighed for alle teams i X-Tech. Der er også en præmiefond til vinderne af X-Tech.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk læsning:
Aulet, B. (2013) Disciplined entrepreneurship: 24 steps to a successful startup. John Wiley & Sons.

Anbefalet læsning:
Read S., Sarasvathy S., Dew N., Wiltbank R., (2017) - Effectual Entrepreneurship 2nd Edition
Nielsen, N.H. (2017). Startup funding
Bemærkninger
Gruppedannelsen er baseret på et kompetence-spørgeskema, som bruges til at sikre tværfaglige teams: https:/​/​forms.gle/​EHQefiBtFjow1Yut6.
De studerende som ikke har udfyldt spørgeskemaet sidst i uge 1 kan blive fjernet fra deltagerlisten til kurset.

Deadlinen for at forlade kurset er slutningen af uge 1, i kurset.

Kurset er egnet som ph.d.-kursus - kontakt den kursusansvarlige.

Kurset er en del af en tech inkubator. Allle teams modtager minimum 5.000 kroner til at udvikle deres prototype. Kursets præmiemidler er 300.000 kroner per semester, til de tre vindende teams.
Sidst opdateret
20. april, 2020