Overordnede kursusmål
At skabe et læringsmiljø, hvor de studerende lærer at samarbejde
tværfagligt for at kommercialisere teknologi som nye produkter og
services der kan danne grundlag for nye virksomheder. Modsat
almindelige produktudviklings- og iværksætterikurser, har vi fokus
på erhvervskunder (B2B), hvilket udfordrer den studerende til at
arbejde med ukendte teknologier og lærer dem at agere bag scenen i
nye forretningssektorer.
Kurset er iscenesat som en accelerator og fokus er lagt på aktiv
læring ifm. gruppearbejdet. For at styrke læringsprocessen,
inviterer vi nogle af landets mest prominente X-Tech iværksættere
ind som gæstetalere (ofte direktører og stiftere). Gæstetalerne
bidrager til at understrege vigtigheden af de metoder og teorier,
der undervises i, i kurset.
Det overordnede mål med kurset er at lave en prototype der
demonstrerer teknologien og en forretningsplan, der kan blive
præsenteret for eksaminator og investorer - med det mål at rejse
penge til den videre kommercialisering af teknologien.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvikle med afsæt i forskellige ingeniørdiscipliner (fx fysik,
elektronik, software, nano-tech, mekanik, fotonik, levnedsmiddel,
management etc.)
- Udvikle et produkt eller en service, hvor teknologiejeren
(opfinderen) ikke er chef, men snarere er partner eller potentiel
kunde.
- Anvende "effectuation"-principperne.
- Vurdér teknologiske risikoelementer i kommercialiseringen af
"X-Tech".
- Forudsige forretningspotentiale i form af markedsværdi og
indtjening.
- Udvikle og teste pretotyper og prototyper.
- Udvikle et passende "Minimal Viable Product"
(MVP)
- Vurdér implikationerne for immaterielle rettigheder.
- Opbygge en forretningsplan og investorpitch
Kursusindhold
Kurset dækker alle de emner, man kan forvente at finde i en moderne
investorpitch og forretningsplan. Derudover dækkes en række emner
inden for håndtering af teknologiske risici,
produkt/service-systemer, pretotyping og MVP'er, immaterielle
rettigheder, value proposition, forretningsmodellering,
segmentering- og estimering af marked.
De enkelte cases kommer fra industrien og institutter på DTU. Disse
cases er patenter/teknologier eller en teknologisk udfordring.
"Opfinderen" (som er kommet med teknologien) bliver en
del af teamet for at støtte den tekniske udvikling. Teamet vil
desuden få en mentor, til at hjælpe med forretningsdelen af
arbejdet.
Projekterne fordeler sig i forskellige tematiske spor, der er
velegnede for alle studieretningerne på tværs af DTU.
Kursets afsluttende aflevering er et business pitch deck og en
forretningsplan. Kurset ender med den såkaldte spin out day, hvor
de studerende præsenterer dette pitch deck på 4 minutter sammen med
en 2 min lang teknologidemonstration. Dette foregår foran
eksaminatorer, investorer samt et større publikum.
Der er en prototypefond til rådighed for alle teams i X-Tech. Der
er også en præmiefond til vinderne af X-Tech.
Litteraturhenvisninger
Obligatorisk læsning:
Aulet, B. (2013) Disciplined entrepreneurship: 24 steps to a
successful startup. John Wiley & Sons.
Anbefalet læsning:
Read S., Sarasvathy S., Dew N., Wiltbank R., (2017) - Effectual
Entrepreneurship 2nd Edition
Nielsen, N.H. (2017). Startup funding
Bemærkninger
Gruppedannelsen er baseret på et kompetence-spørgeskema, som bruges
til at sikre tværfaglige teams:
https://forms.gle/EHQefiBtFjow1Yut6.
De studerende som ikke har udfyldt spørgeskemaet sidst i uge 1 kan
blive fjernet fra deltagerlisten til kurset.
Deadlinen for at forlade kurset er slutningen af uge 1, i kurset.
Kurset er egnet som ph.d.-kursus - kontakt den kursusansvarlige.
Kurset er en del af en tech inkubator. Allle teams modtager minimum
5.000 kroner til at udvikle deres prototype. Kursets præmiemidler
er 300.000 kroner per semester, til de tre vindende teams.
Sidst opdateret
20. april, 2020