42530 Strategi og planlægningsmetoder

2019/2020

Kurset udbydes ikke i efteråret 2019
Kursusinformation
Strategy and Planning Methods
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. Sideløbende med projektarbejde i grupper.
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evalueringen består af: 1) en forberedelsesplan (grupperapport) 2) en præsentation af erfaringer (i grupper) 3) individuel mundtlig eksamen Karakteren gives efter en helhedsvurdering af alle tre delelementer.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42532
Bachelor projekt
Minimum 15
Anne Nygaard Tanner , anny@dtu.dk
Francesco Rosati , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 6021 , frro@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren

Studerende optaget på retningen i Industriel Økonomi og Teknologiledelse vil have fortrinsret til kurset
Overordnede kursusmål
At give de studerende teoretisk og praktisk erfaring med at bruge interaktive strategi- og planlægningsmetoder i en organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for forskelle mellem de i kurset præsenterede planlægningsparadigmer
  • Forklare de forskellige interaktive strategi- og planlægningsmetoder som der er introduceret i kurset
  • Identificere og analysere et problem med relevans for en organisation eller brugergruppe og egnet til anvendelse af strategi- og planlægningsmetoder
  • Argumentere for valg og fravalg af de anvendte strategi- og planlægningsmetoder i relation til de konkrete behov en given brugergruppe har samt ift. de givne rammer (tid og ressourcer)
  • Udvikle en plan for anvendelsen af én strategi- og planlægningsmetode til en konkret brugergruppe eller organisation
  • Anvende én af de i kurset præsenterede strategi- og planlægningsmetoder til facilitering af en brugergruppe med henblik på at præcisere og løse et relevant strategisk problem
  • Analysere hvilke former for vidensdeling og læring faciliteringsprocessen medførte
  • Evaluere faciliteringsprocessen i forhold til den i kurset præsenterede litteratur om facilitering
Kursusindhold
Dette kursus introducerer til litteratur om strategi og planlægning i organisationer samt interaktive læringsprocesser og giver den studerende en række konkrete strategi- og planlægningsmetoder, såsom Future Workshop, Scenario Analysis, , Strategic Roadmapping, og Causal Mapping.
De studerende får mulighed for at arbejde med alle metoderne gennem øvelser efter hver forelæsning. Derudover skal de studerende udvælge én metode, som de skal applicerer i en organisation eller konkret brugergruppe tilpasset deres behov. De studerende får herigennem viden og praktisk erfaring i at planlægge og facilitere workshops for en brugergruppe.
Sidst opdateret
01. juli, 2019