Overordnede kursusmål
Spørgsmålet omkring hvilket marked en ny teknologi først bør
lanceres i er et af de mest grundlæggende spørgsmål i innovation og
entrepreneurship. Dette vigtige trin tidligt i
kommercialiseringsprocessen er dog et punkt mange entrepreneurs
kæmper med. Størstedelen af nye entrepreneurs er tvunget til at
pivote, og ændre deres fokus til et nyt marked hvis deres
oprindelige marked ikke tilbød de forventede kommercielle
muligheder. Dette kan dog være en positiv ting hvis det bliver
udført korrekt, ikke kun for virksomheden eller den enkelte
iværksætter, men også for relevante stakeholders som fremtidige
ansatte, lokalområdet eller samfundet som helhed.
Deltagere i dette kursus vil anvende værktøjet Market Opportunity
Navigator på eksisterende DTU teknologier og opfindelser. Market
Opportunity Navigator er et værktøj der giver innovators og
entrepreneurs bedre muligheder for at identificere nye
markedsmuligheder, evaluere disse i en struktureret form, og
udvikle en fleksibel men fokuseret strategi for virksomheden, en
strategi med fokus på et enkelt marked og mulighederne i dette, men
samtidigt med den nødvendige fleksibilitet. Dette vil blive
understøttet af udviklingen af en IP-strategi, der tager frihed til
at operere, nyheden af opfindelsen og potentielle IP-instrumenter
med henblik på at sikre, at den udviklede markedsstrategi kan
gennemføres med succes.
Deltagerene skal arbejde blandede, heterogene grupper på at udvikle
de strategiske elementer omkring en given ny teknologi. Grupperne
skal identificere flere markedsmuligheder for denne teknologi, og
evaluere disse. Formålet er at identificere det mest lovende marked
for teknologien, og på sigt realisere det største
markedspotentiale. Kurset foregår parallelt med et ph.d.-kursus om
teknologioverførsel og kommercialisering af videnskabelige
opfindelser (kursus nr. 38799) og som sådan kan teams bestå af både
ph.d.-studerende og studerende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere markedsmuligheder for en ny teknologi baseret på
en forståelse af kursets teoretiske grundprincipper
- Anvende værktøjet Market Opportunity Navigator i kombination
med andre udbredte værktøjer (eksempelvis Business Model Canvas
og/eller Lean Start-up) til at forbedre identifikation af
markedsmuligheder og evaluering af disse
- Omhyggeligt identificere og vurdere markedsmuligheder, og vælge
mellem disse
- Gennemføre en identifikation af markedsmuligheder både for egne
ideer, men også for opfindere eller virksomheder på det tidlige
kommercialiserings stadie
- Udvikle en strategi og tilhørende roadmap for en nystartet
virksomhed
- Analysere, evaluere og videreudvikle forretningsmulighederne
for en nystartet virksomhed
- analysere IP-landskabet i en teknologi, herunder nyhedssøgning
og "freedom to operate" analyse
- udvikle en IP-strategi for en nystartet virksomhed
- Præsentere egne analyser, og
- kritisk vurdere og evaluere andres arbejde med identifikation
af markedsmuligheder
Kursusindhold
Kurset beskæftiger sig med en række teknologier udviklet af DTU
forskere der befinder sig på et tidligt udviklingsstadie. Disse
teknologier vil blive præsenteret af forskerene tidligt i kursets
forløb, og deltagerne vil blive opdelt i grupper og tildelt en af
disse teknologier (alternativt kan gruppen vælge at arbejde med en
egenudviklet teknologi). Dette vil ske i blandede, heterogene
grupper, tildelt af kursets undervisere baseret på deltagernes
baggrund. Dette sker da en bred viden og samarbejde på tværs af
tekniske discipliner spiller en stor rolle i identifikation af
muligheder for den enkelte teknologi. Det forventes at hver gruppe
identificerer flere forskellige markedsmuligheder for den tildelte
teknologi og evaluere disse muligheders kommercielle potentiale.
Der udvikles herefter et roadmap for den mest lovende mulighed. Det
forventes at hver gruppe finder kreative og innovative
markedsmuligheder med potentiale for høj vækst og værdiskabelse i
markedet. Disse muligheder skal være nye og originale, og ikke en
omskrivning eller kopi af eksisterende løsninger i markedet.
Formålet med kurset er at producere en detaljeret markedsanalyse
der identificerer den primære markedsmulighed, fordele og ulemper
ved denne, samt et endeligt roadmap for hvordan denne mulighed skal
udnyttes og teknologien kommercialiseres.
Kurset består af fire afleveringer:
1. Gruppe præsentation #1: En præsentation af teknologien og de
identificerede markedsmuligheder
2. Gruppe præsentation #2: Præsentation af gruppens evaluering af
3-4 markedsmuligheder og gruppens valg af marked
3. Gruppe præsentation #3: Detaljeret præsentation af den primære
markedsmulighed og gruppens udviklede Agile Focus Strategy
4. Endelig rapport: Rapporten beskriver i detaljer de 3 trin af
Market Opportunity Navigator og hvordan dette er brugt til at
identificere den primære markedsmulighed
Litteraturhenvisninger
Gruber & Tal (2017), Where to play - 3 steps for discovering
your most valuable market opportunities. FT Publishing
Bemærkninger
Kurset gør brug af flere læringsformer, herunder:
• Gennem selvstudium vil de deltagerene sætte sig ind i de
grundlæggende teoretiske principper og den nødvendige praktiske
know-how omkring identifikationen af markedsmuligheder og den
efterfølgende evalueringsproces. Forståelsen af disse koncepter vil
herefter blive diskuteret og reflekteret over i plenum.
• Forelæsninger hvori relevante værktøjer til identifikation af
markedsmuligheder vil blive præsenteret, herunder en detaljeret
gennemgang af hvordan dette sker i praksis. Dette bliver
understøttet af en række praktiske eksempler og cases.
• Deltagerene vil arbejde i grupper omkring en ny forretningside,
hvori der skal udarbejdes nye ideer til anvendelsen af ny teknologi
og de problemer der måtte eksistere. Deltagerene skal analysere og
evaluere alternativer til en given anvendelse af teknologien, og
udvikle en endelig markedsstrategi for kommercialisering af
strategien. Gennem denne proces vil deltagerene få mange af de
samme erfaringer entrepreneurs gør i de tidlige stadier af en
nystartet teknologivirksomhed.
• Et vigtigt element i dette kursus er peer learning. Ud over at
arbejde med deres eget projekt vil deltagerene kontinuerligt
observere og lære fra de andre projekter.
• Grupperne vil modtage coaching af flere eksperter gennem
processen.
En vigtig del af kurset er interaktion, diskussion og deltagelse i
undervisningen, hvorfor det er nødvendigt at deltagerne ikke bare
er til stede gennem hele kurset, men også er velforberedte og
deltager aktivt i undervisningen. Yderligere sker gruppearbejdet
udenfor den planlagte undervisning, og er ligeledes nødvendig for
at gennemføre. Det forventes at kursets arbejdsbyrde ligger over
gennemsnittet.
Sidst opdateret
14. maj, 2019