42439 Identifikation af markedsmuligheder for ny teknologi

2019/2020

Avanceret kursus om identifikation af markedsmuligheder og evaluering af disse, herunder markedsanalyse for nye teknologibaserede produkter
Kursusinformation
Market Opportunity Recognition for Technology
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger og gæsteforelæsninger, suppleret med diskussion af kursets emner, gruppearbejde og individuelt arbejde med tilhørende coaching.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evaluering af gruppearbejde I form af præsentationer, og individuel mundtlig eksamen og rapport
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
38799
38435. 42490 , Bachelorgrad, gerne introduktionskursus i management (f.eks. 42435 eller 42490)
Minimum 10 Maksimum: 40
Carina Lomberg , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4552 , calom@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Tilmelding lukker Torsdag kl. 12 (frokost) i den første uge af kursets forløb
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Spørgsmålet omkring hvilket marked en ny teknologi først bør lanceres i er et af de mest grundlæggende spørgsmål i innovation og entrepreneurship. Dette vigtige trin tidligt i kommercialiseringsprocessen er dog et punkt mange entrepreneurs kæmper med. Størstedelen af nye entrepreneurs er tvunget til at pivote, og ændre deres fokus til et nyt marked hvis deres oprindelige marked ikke tilbød de forventede kommercielle muligheder. Dette kan dog være en positiv ting hvis det bliver udført korrekt, ikke kun for virksomheden eller den enkelte iværksætter, men også for relevante stakeholders som fremtidige ansatte, lokalområdet eller samfundet som helhed.
Deltagere i dette kursus vil anvende værktøjet Market Opportunity Navigator på eksisterende DTU teknologier og opfindelser. Market Opportunity Navigator er et værktøj der giver innovators og entrepreneurs bedre muligheder for at identificere nye markedsmuligheder, evaluere disse i en struktureret form, og udvikle en fleksibel men fokuseret strategi for virksomheden, en strategi med fokus på et enkelt marked og mulighederne i dette, men samtidigt med den nødvendige fleksibilitet. Dette vil blive understøttet af udviklingen af en IP-strategi, der tager frihed til at operere, nyheden af opfindelsen og potentielle IP-instrumenter med henblik på at sikre, at den udviklede markedsstrategi kan gennemføres med succes.
Deltagerene skal arbejde blandede, heterogene grupper på at udvikle de strategiske elementer omkring en given ny teknologi. Grupperne skal identificere flere markedsmuligheder for denne teknologi, og evaluere disse. Formålet er at identificere det mest lovende marked for teknologien, og på sigt realisere det største markedspotentiale. Kurset foregår parallelt med et ph.d.-kursus om teknologioverførsel og kommercialisering af videnskabelige opfindelser (kursus nr. 38799) og som sådan kan teams bestå af både ph.d.-studerende og studerende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere markedsmuligheder for en ny teknologi baseret på en forståelse af kursets teoretiske grundprincipper
  • Anvende værktøjet Market Opportunity Navigator i kombination med andre udbredte værktøjer (eksempelvis Business Model Canvas og/eller Lean Start-up) til at forbedre identifikation af markedsmuligheder og evaluering af disse
  • Omhyggeligt identificere og vurdere markedsmuligheder, og vælge mellem disse
  • Gennemføre en identifikation af markedsmuligheder både for egne ideer, men også for opfindere eller virksomheder på det tidlige kommercialiserings stadie
  • Udvikle en strategi og tilhørende roadmap for en nystartet virksomhed
  • Analysere, evaluere og videreudvikle forretningsmulighederne for en nystartet virksomhed
  • analysere IP-landskabet i en teknologi, herunder nyhedssøgning og "freedom to operate" analyse
  • udvikle en IP-strategi for en nystartet virksomhed
  • Præsentere egne analyser, og
  • kritisk vurdere og evaluere andres arbejde med identifikation af markedsmuligheder
Kursusindhold
Kurset beskæftiger sig med en række teknologier udviklet af DTU forskere der befinder sig på et tidligt udviklingsstadie. Disse teknologier vil blive præsenteret af forskerene tidligt i kursets forløb, og deltagerne vil blive opdelt i grupper og tildelt en af disse teknologier (alternativt kan gruppen vælge at arbejde med en egenudviklet teknologi). Dette vil ske i blandede, heterogene grupper, tildelt af kursets undervisere baseret på deltagernes baggrund. Dette sker da en bred viden og samarbejde på tværs af tekniske discipliner spiller en stor rolle i identifikation af muligheder for den enkelte teknologi. Det forventes at hver gruppe identificerer flere forskellige markedsmuligheder for den tildelte teknologi og evaluere disse muligheders kommercielle potentiale. Der udvikles herefter et roadmap for den mest lovende mulighed. Det forventes at hver gruppe finder kreative og innovative markedsmuligheder med potentiale for høj vækst og værdiskabelse i markedet. Disse muligheder skal være nye og originale, og ikke en omskrivning eller kopi af eksisterende løsninger i markedet. Formålet med kurset er at producere en detaljeret markedsanalyse der identificerer den primære markedsmulighed, fordele og ulemper ved denne, samt et endeligt roadmap for hvordan denne mulighed skal udnyttes og teknologien kommercialiseres.

Kurset består af fire afleveringer:
1. Gruppe præsentation #1: En præsentation af teknologien og de identificerede markedsmuligheder
2. Gruppe præsentation #2: Præsentation af gruppens evaluering af 3-4 markedsmuligheder og gruppens valg af marked
3. Gruppe præsentation #3: Detaljeret præsentation af den primære markedsmulighed og gruppens udviklede Agile Focus Strategy
4. Endelig rapport: Rapporten beskriver i detaljer de 3 trin af Market Opportunity Navigator og hvordan dette er brugt til at identificere den primære markedsmulighed
Litteraturhenvisninger
Gruber & Tal (2017), Where to play - 3 steps for discovering your most valuable market opportunities. FT Publishing
Bemærkninger
Kurset gør brug af flere læringsformer, herunder:
• Gennem selvstudium vil de deltagerene sætte sig ind i de grundlæggende teoretiske principper og den nødvendige praktiske know-how omkring identifikationen af markedsmuligheder og den efterfølgende evalueringsproces. Forståelsen af disse koncepter vil herefter blive diskuteret og reflekteret over i plenum.
• Forelæsninger hvori relevante værktøjer til identifikation af markedsmuligheder vil blive præsenteret, herunder en detaljeret gennemgang af hvordan dette sker i praksis. Dette bliver understøttet af en række praktiske eksempler og cases.
• Deltagerene vil arbejde i grupper omkring en ny forretningside, hvori der skal udarbejdes nye ideer til anvendelsen af ny teknologi og de problemer der måtte eksistere. Deltagerene skal analysere og evaluere alternativer til en given anvendelse af teknologien, og udvikle en endelig markedsstrategi for kommercialisering af strategien. Gennem denne proces vil deltagerene få mange af de samme erfaringer entrepreneurs gør i de tidlige stadier af en nystartet teknologivirksomhed.
• Et vigtigt element i dette kursus er peer learning. Ud over at arbejde med deres eget projekt vil deltagerene kontinuerligt observere og lære fra de andre projekter.
• Grupperne vil modtage coaching af flere eksperter gennem processen.

En vigtig del af kurset er interaktion, diskussion og deltagelse i undervisningen, hvorfor det er nødvendigt at deltagerne ikke bare er til stede gennem hele kurset, men også er velforberedte og deltager aktivt i undervisningen. Yderligere sker gruppearbejdet udenfor den planlagte undervisning, og er ligeledes nødvendig for at gennemføre. Det forventes at kursets arbejdsbyrde ligger over gennemsnittet.
Sidst opdateret
14. maj, 2019