Overordnede kursusmål
Arbejdspladser ændrer sig hurtigt, hvilket har ført til en debat om
nye måder at arbejde på, hvordan man kan sikre medarbejdernes
trivsel og organisatorisk performance i forbindelse med nye
teknologier, og udviklingen af nye kompetencer.
Ingeniører uddannes til at designe nye teknologier, processer,
organisationer og systemer, men undersøgelser viser, at når disse
skal implementeres opstår der ofte problemer, hvilket har
indflydelse på effektivitet, produktivitet og omkostninger og
trivsel. Kursets primære formål er at give de studerende en
forståelse for de processer og udfordringer, der knytter sig til
implementering af nye teknologier, processer, organisationer og
systemer, hvordan dette har indflydelse på den organisatoriske
performance og medarbejder trivsel/human factors og implementerings
ledelse.
Implementering foregår typisk samtidig med at den daglige drift
skal opretholdes. Implementering i drift medfører, at der er
begrænsede ressourcer og at der derfor vil være konkurrence om
ressourcerne ved implementering af fx ny teknologi, IT systemer,
lovændringer og organisationsændringer, hvilket der bør tages højde
for allerede i udviklings- og planlægningsprocessen. En vigtig del
i at implementere er at sikre, at ændringen virker efter hensigten
og at performancemål og medarbejdertrivsel fastholdes eller
forbedres.
Kurset arbejder med casestudier og sætter fokus på hvordan
ingeniører kan understøtte en bæredygtig implementering dvs. en
proces der sikrer både organisatorisk performance og medarbejder
trivsel. Der undervises også i metoder til indsamling og analyse af
kvalitative data.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Analysere forskellige teoretiske modeller for
implementering
- Identificere de væsentligste årsager til hvorfor en
implementering lykkes eller fejler
- Identificere de forskellige organisatoriske rollers (ledere,
medarbejdere, tillidsrepræsentanter mfl.) ansvar og opgaver i
forbindelse med implementering
- Analysere implementeringsledelse og anvise forslag til
forbedringer
- Vurdere performancemåls indflydelse på implementeringsprocessen
og medarbejder trivsel
- Skitsere performancemåls relevans i forbindelse med
implementering
- Skitsere relevansen af medarbejdertrivsel i forbindelse med
implementering
- Indsamle, analysere og anvende kvalitative data
- Analysere en virksomhedscase og udvikle anbefalinger til
handlinger
- Præsentere og formidle projektformål og projektets anbefalinger
til handlinger
- Opsætte og præsentere et videnskabeligt argument
- søge efter relevant forskningslitteratur
Kursusindhold
Implementering: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet til
området og forskellige teoretiske modeller for implementering blive
gennemgået. Herunder de væsentligste årsager til hvorfor og hvornår
implementering lykkes eller fejler, samt hvilken rolle og opgaver
ledere, medarbejdere og nøglepersoner har i en implementerings
proces.
Performance Management: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet
til området og de mest udbredte performance modeller blive
introduceret. Herunder hvilken indflydelse performance mål har på
organisatorisk adfærd.
Medarbejder trivsel/Human factors: I forelæsninger og cases vil
grundbegreber og modeller knyttet til området blive introduceret,
herunder hvilken betydning ledelse har på medarbejder trivsel ifm.
implementeringsprocesser.
For både implementering, performance og medarbejdertrivsel gælder
det at teori og modeller efterfølgende vil blive diskuteret i
grupper i forbindelse med konkrete cases.
Afslutningsvis gennemføres et samlet gruppearbejde i tilknytning
til en virksomhed mhp. at vurdere virksomhedens implementering af
en given ændring i en organisatorisk kontekst.
Sidst opdateret
14. maj, 2020