42350 Bæredygtighedsudfordringer II, Specifikke systemer og 'capstone' projekt

2019/2020

Det er muligt at tage både kursus 42349 og 42350 i det samme semester. 42350 følger direkte efter 43349. For at tage 42350, skal den studerende have taget 42349.
Kursusinformation
Sustainability challenges II, Specific systems and capstone project
Engelsk
7,5
Kandidat
E4 (tirs 13-17, fre 8-12)
Der vil kun blive undervist i uge 45-51. Projekt afleveres i uge 1.
DTU Lyngby campus, Copenhagen Business School, og Københavns Universitet.
Forelæsninger og gruppearbejde i 10 undervisningsblokke. Projektarbejde og vejledning.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Projektrapport skal afleveres i uge 1.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42349 , Dette er det andet af to kurser og kræver, at første del (42349) er gennemført.
Minimum 15
Niki Bey , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6004 , niki@dtu.dk
Simon Bolwig , Bygning FN Byen, Tlf. (+45) 4533 5319 , sibo@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
Copenhagen Business School
Københavns Universitet
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Erhvervslivet, staten og det civile samfund står over for komplekse bæredygtighedsudfordringer, som de ikke kan løse alene. Disse udfordringer omfatter økonomiske, ledelsesmæssige, politiske, sociale og miljømæssige komponenter. At tackle dem kræver ofte et holistisk perspektiv, partnerskaber mellem den private og offentlige sektor, eller initiativer fra flere interessenter, der også involverer ikke-statslige organisationer, risikovillig kapital og universiteter.
Der er et stigende behov, og efterspørgsel efter, ledere, embedsmænd og medarbejdere, der har særlige kompetencer, men som også kan fungere i tværfaglige teams. De har brug for, i samarbejde med specialister inden for andre områder, at udvikle et fælles sprog og forståelse, således at de kan bygge bro mellem videnskab, teknologi og forretningsmæssige bæredygtige løsninger. Mange videnskabelige opdagelser, teknologiske udviklinger eller forretningsmæssige nyskabelser som er bæredygtige, mislykkes på grund af den manglende forståelse af de komplekse udfordringer, der er involveret mellem hvert af disse områder. Forretningsplaner mislykkes på grund af manglende forståelse for deres teknologiske kompleksitet; Videnskabelige gennembrud er opgivet, fordi de er fejlkommunikeret til offentligheden eller det politiske system; Teknologiske innovationer ender med at være økonomisk uigennemførlige.
Dette kursus er det andet af to kurser, der søger at afhjælpe denne mangel på helhedsforståelse mellem specialister. Målet er at give en ny generation af specialiserede fagfolk de relevante kompetencer til at operere og kommunikere i tværfaglige teams, der søger at tackle og finde innovative løsninger på komplekse bæredygtighedsudfordringer i samfundet og erhvervslivet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Diskutere nøglekarakteristika for energisystemer, affalds- og recyclingsystemer, systemer for naturlige ressourcer, fødevarer og landbrug.
  • Identificere de videnskabelige, teknologiske, forretningsmæssige og regulatoriske komponenter af disse systemer
  • Analysere og vurdere udviklingen af og sammenhængen mellem disse komponenter
  • Udvikle et systemperspektiv, som har en integreret tilgang til løsning af komplekse problemstillinger indenfor de tre bæredygtighedsområder, som er dækket kurset (økonomi, miljø og samfund)
  • Anvende tilgange fra videnskab, teknologi og forretningsledelse, samt værktøjer dækket af kurset, i et 'capstone' projekt til at undersøge og håndtere en specifik 'real-world' bæredygtighedsudfordring indenfor et af de tre brede områder
  • Identificere og prioritere relevante fakta og kontekst for en specifik bæredygtighedsudfordring
  • Identificere nøgleproblemer, interessenter og interaktioner for en specifik bæredygtighedsudfordring
  • Analysere bæredygtighedsudfordringen ved at anvende specifikke metoder
  • Retfærdiggøre valg af metoder og valg af data
  • Udvikle tentative løsninger, som kombinerer videnskabelige, teknologiske, forretningsmæssige og regulatoriske elementer
  • Kritisk reflektere over anvendte metoder og foreslå forbedringer, således at metoden bedre passer til det konkrete problem
  • Kortfattet formidle resultater tilpasset til en specifik målgruppe
Kursusindhold
Kurset består af 33 timer organiseret i 10 blokke af 3x45 min, samt 3 timers projektvejledning til hver gruppe:

-1 fælles introduktion og overblik

-9 emne-blokke, to gange ugentligt

o Blok 1-3: Transforming energy systems
- Trends in energy demand and supply at global to national scale; Decarbonization of energy systems; Smart energy systems
- Economic and socio-technical perspetives on the transition to a sustainable energy system
- Business and the governance of carbon emissions: global, transnational, national and local solutions

o Blok 4-6: Waste and recycling systems
-Waste and biorefining (@KU)
-Recycling and reuse: a circular economy approach (@DTU)
-Waste as a valuable resource: business models, innovation & entrepreneurship (@CBS)

o Blok 7-9: Natural resources, food and agriculture systems
-Sustainable food systems (@KU)
-Sustainability assessment of natural resource use (@DTU)
-Market approaches to the sustainability of natural resources: standards, labels and certifications (@CBS)

Hvert 3-timer modul involverer
o forelæsninger
o gruppearbejde på 'capstone' projekt
o grupperne inkluderer studerende fra alle 3 universiteter
Bemærkninger
Kursus I og II dækker tilsammen:

• SC1 - Bæredygtighedsudfordringer 1: systemtænkning (7,5 ECTS)
• SC2 - Bæredygtighedsudfordringer 2: specifikke systemer og Capstone Project (7,5 ECTS)

Det er muligt at tage både kursus 42349 og 42350 i det samme semester. 42350 følger direkte efter 43349. For at tage 42350, skal den studerende have taget 42349.

SC1 og SC2 kan tages som valgfag i udvalgte MSc uddannelser på de tre universiteter. Studerende vil få deres MSc grad på deres eget universitet. De to SC kurser vil være obligatorisk for studerende, der ønsker at opnå CBS-KU-DTU's 'Fælles Certifikat i Bæredygtighed: Videnskab, Teknologi og Business' koordineret og tildelt af COSI (Copenhagen Sustainability Initiative), som er et fælles initiativ oprettet af de tre universiteter .
Kurserne vil bestå af forelæsninger fra undervisere på de tre deltagende universiteter, og undervisningen vil finde sted skiftevis på de tre institutioner. Der vil også være gruppearbejde og (for SC2) et 'capstone projekt', hvor de studerende, i små grupper med deltagere fra de tre universiteter, arbejder med praktiske og tværfaglige løsninger til specifikke bæredygtighedsudfordringer.
Sidst opdateret
05. april, 2019