Overordnede kursusmål
Erhvervslivet, staten og det civile samfund står over for komplekse
bæredygtighedsudfordringer, som de ikke kan løse alene. Disse
udfordringer omfatter økonomiske, ledelsesmæssige, politiske,
sociale og miljømæssige komponenter. At tackle dem kræver ofte et
holistisk perspektiv, partnerskaber mellem den private og
offentlige sektor, eller initiativer fra flere interessenter, der
også involverer ikke-statslige organisationer, risikovillig kapital
og universiteter.
Der er et stigende behov, og efterspørgsel efter, ledere,
embedsmænd og medarbejdere, der har særlige kompetencer, men som
også kan fungere i tværfaglige teams. De har brug for, i samarbejde
med specialister inden for andre områder, at udvikle et fælles
sprog og forståelse, således at de kan bygge bro mellem videnskab,
teknologi og forretningsmæssige bæredygtige løsninger. Mange
videnskabelige opdagelser, teknologiske udviklinger eller
forretningsmæssige nyskabelser som er bæredygtige, mislykkes på
grund af den manglende forståelse af de komplekse udfordringer, der
er involveret mellem hvert af disse områder. Forretningsplaner
mislykkes på grund af manglende forståelse for deres teknologiske
kompleksitet; Videnskabelige gennembrud er opgivet, fordi de er
fejlkommunikeret til offentligheden eller det politiske system;
Teknologiske innovationer ender med at være økonomisk
uigennemførlige.
Dette kursus er det andet af to kurser, der søger at afhjælpe denne
mangel på helhedsforståelse mellem specialister. Målet er at give
en ny generation af specialiserede fagfolk de relevante kompetencer
til at operere og kommunikere i tværfaglige teams, der søger at
tackle og finde innovative løsninger på komplekse
bæredygtighedsudfordringer i samfundet og erhvervslivet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Diskutere nøglekarakteristika for energisystemer, affalds- og
recyclingsystemer, systemer for naturlige ressourcer, fødevarer og
landbrug.
- Identificere de videnskabelige, teknologiske,
forretningsmæssige og regulatoriske komponenter af disse
systemer
- Analysere og vurdere udviklingen af og sammenhængen mellem
disse komponenter
- Udvikle et systemperspektiv, som har en integreret tilgang til
løsning af komplekse problemstillinger indenfor de tre
bæredygtighedsområder, som er dækket kurset (økonomi, miljø og
samfund)
- Anvende tilgange fra videnskab, teknologi og
forretningsledelse, samt værktøjer dækket af kurset, i et
'capstone' projekt til at undersøge og håndtere en specifik
'real-world' bæredygtighedsudfordring indenfor et af de tre
brede områder
- Identificere og prioritere relevante fakta og kontekst for en
specifik bæredygtighedsudfordring
- Identificere nøgleproblemer, interessenter og interaktioner for
en specifik bæredygtighedsudfordring
- Analysere bæredygtighedsudfordringen ved at anvende specifikke
metoder
- Retfærdiggøre valg af metoder og valg af data
- Udvikle tentative løsninger, som kombinerer videnskabelige,
teknologiske, forretningsmæssige og regulatoriske elementer
- Kritisk reflektere over anvendte metoder og foreslå
forbedringer, således at metoden bedre passer til det konkrete
problem
- Kortfattet formidle resultater tilpasset til en specifik
målgruppe
Kursusindhold
Kurset består af 33 timer organiseret i 10 blokke af 3x45 min, samt
3 timers projektvejledning til hver gruppe:
-1 fælles introduktion og overblik
-9 emne-blokke, to gange ugentligt
o Blok 1-3: Transforming energy systems
- Trends in energy demand and supply at global to national scale;
Decarbonization of energy systems; Smart energy systems
- Economic and socio-technical perspetives on the transition to a
sustainable energy system
- Business and the governance of carbon emissions: global,
transnational, national and local solutions
o Blok 4-6: Waste and recycling systems
-Waste and biorefining (@KU)
-Recycling and reuse: a circular economy approach (@DTU)
-Waste as a valuable resource: business models, innovation &
entrepreneurship (@CBS)
o Blok 7-9: Natural resources, food and agriculture systems
-Sustainable food systems (@KU)
-Sustainability assessment of natural resource use (@DTU)
-Market approaches to the sustainability of natural resources:
standards, labels and certifications (@CBS)
Hvert 3-timer modul involverer
o forelæsninger
o gruppearbejde på 'capstone' projekt
o grupperne inkluderer studerende fra alle 3 universiteter
Bemærkninger
Kursus I og II dækker tilsammen:
• SC1 - Bæredygtighedsudfordringer 1: systemtænkning (7,5 ECTS)
• SC2 - Bæredygtighedsudfordringer 2: specifikke systemer og
Capstone Project (7,5 ECTS)
Det er muligt at tage både kursus 42349 og 42350 i det samme
semester. 42350 følger direkte efter 43349. For at tage 42350, skal
den studerende have taget 42349.
SC1 og SC2 kan tages som valgfag i udvalgte MSc uddannelser på de
tre universiteter. Studerende vil få deres MSc grad på deres eget
universitet. De to SC kurser vil være obligatorisk for studerende,
der ønsker at opnå CBS-KU-DTU's 'Fælles Certifikat i
Bæredygtighed: Videnskab, Teknologi og Business' koordineret og
tildelt af COSI (Copenhagen Sustainability Initiative), som er et
fælles initiativ oprettet af de tre universiteter .
Kurserne vil bestå af forelæsninger fra undervisere på de tre
deltagende universiteter, og undervisningen vil finde sted
skiftevis på de tre institutioner. Der vil også være gruppearbejde
og (for SC2) et 'capstone projekt', hvor de studerende, i
små grupper med deltagere fra de tre universiteter, arbejder med
praktiske og tværfaglige løsninger til specifikke
bæredygtighedsudfordringer.
Sidst opdateret
05. april, 2019