42349 Bæredygtighedsudfordringer I, systemtankegang

2019/2020

OBS: Det er muligt at tage både kursus 42349 og 42350 i det samme semester. 42350 følger direkte efter 42349.
Kursusinformation
Sustainability challenges I, Systems thinking
Engelsk
7,5
Kandidat
E4 (tirs 13-17, fre 8-12)
Der vil kun blive undervist i uge 36-41, eksamen afholdes i uge 43-44
DTU Lyngby campus, Copenhagen Business School, og Københavns Universitet.
Forelæsninger og gruppearbejde i 11 undervisningsblokke.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
E3A, E3B
Mundtlig eksamen
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Minimum 15
Simon Bolwig , Bygning FN Byen, Tlf. (+45) 4533 5319 , sibo@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
Copenhagen Business School
Københavns Universitet
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Erhvervslivet, staten og det civile samfund står over for komplekse bæredygtighedsudfordringer, som de ikke kan løse alene. Disse udfordringer omfatter økonomiske, ledelsesmæssige, politiske, sociale og miljømæssige komponenter. At tackle dem kræver ofte et holistisk perspektiv, partnerskaber mellem den private og offentlige sektor, eller initiativer fra flere interessenter, der også involverer ikke-statslige organisationer, risikovillig kapital og universiteter.
Der er et stigende behov, og efterspørgsel efter, ledere, embedsmænd og medarbejdere, der har særlige kompetencer, men som også kan fungere i tværfaglige teams. De har brug for, i samarbejde med specialister inden for andre områder, at udvikle et fælles sprog og forståelse, således at de kan bygge bro mellem videnskab, teknologi og forretningsmæssige bæredygtige løsninger. Mange videnskabelige opdagelser, teknologiske udviklinger eller forretningsmæssige nyskabelser som er bæredygtige, mislykkes på grund af den manglende forståelse af de komplekse udfordringer, der er involveret mellem hvert af disse områder. Forretningsplaner mislykkes på grund af manglende forståelse for deres teknologiske kompleksitet; Videnskabelige gennembrud er opgivet, fordi de er fejlkommunikeret til offentligheden eller det politiske system; Teknologiske innovationer ender med at være økonomisk uigennemførlige.
Dette kursus er det første af to kurser, der søger at afhjælpe denne mangel på helhedsforståelse mellem specialister. Målet er at give en ny generation af specialiserede fagfolk de relevante kompetencer til at operere og kommunikere i tværfaglige teams, der søger at tackle og finde innovative løsninger på komplekse bæredygtighedsudfordringer i samfundet og erhvervslivet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive, klassificere og kritisk diskutere bæredygtighedsbegrebet fra et holistisk perspektiv
  • Forklare kompleksiteten af bæredygtighed med udgangspunkt i en systemisk tankegang, der involverer naturvidenskab, teknologi og forretningsinteraktioner
  • Identificere interaktioner og forbindelser mellem de forskellige dele af disse systemer
  • Demonstrere viden om de væsentligste tilgange til at undersøge bæredygtighed, som f.eks. 'planetary boundaries', 'cradle-to-cradle', 'triple bottom line', samt FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
  • Reflektere over kilder til risici, usikkerhed og uoverensstemmelser i bæredygtighedstiltag - set fra forskellige perspektiver - f.eks. myndigheder, virksomheder og civilsamfund
  • Identificere forskellige teknologiske, videnskabelige, virksomhedsbaserede og politiske løsninger på specifikke bæredygtighedsudfordringer samt interaktionerne imellem dem
  • Vurdere den kontekst en bæredygtig løsning er en del af og, på den baggrund, estimere, afveje og planlægge indsatsen i forhold til de teknologiske, videnskabelige, forretningsmæssige og politiske elementer
  • Formidle tilgange og konkrete løsninger til interessenter
Kursusindhold
Kurset består af 33 timer organiseret i 11 blokke af 3x45 min:
-1 fælles introduktion og overblik

-9 emne-blokke, to gange ugentligt

o Blok 1-3: Earth system & planetary boundaries (@KU)
-Earth system and planetary boundaries: Overview
-Global assessments of nine planetary boundaries 1
-Global assessments of nine planetary boundaries 2

o Blok 4-6: Production systems & system thinking (@DTU)
-Sustainability of products and systems: Introduction
-Frameworks for assessing sustainability of products and systems
-Sustainable consumption and environment - economy linkages

o Blok 7-9: Business interaction systems (@CBS)
-Business, sustainability decision-making and behavioral change
-Business strategy, innovation and entrepreneurship for sustainability
-Business-government-civil society interactions and sustainability governance

- 1 fælles afslutning og opsummering

Hvert 3-timer modul involverer
o forelæsninger, gruppearbejde/​diskussion/​præsentationer, 'hands-on' øvelser
o grupperne inkluderer studerende fra alle 3 universiteter
Bemærkninger
Kursus I og II dækker tilsammen:

• SC1 - Bæredygtighedsudfordringer 1: systemtænkning (7,5 ECTS)
• SC2 - Bæredygtighedsudfordringer 2: specifikke systemer og Capstone Project (7,5 ECTS)

Det er muligt at tage både kursus 42349 og 42350 i det samme semester. 42350 følger direkte efter 43349. For at tage SC2, skal den studerende have taget SC1.

SC1 og SC2 kan tages som valgfag i udvalgte MSc uddannelser på de tre universiteter. Studerende vil få deres MSc grad på deres eget universitet. De to SC kurser vil være obligatorisk for studerende, der ønsker at opnå CBS-KU-DTU's 'Fælles Certifikat i Bæredygtighed: Videnskab, Teknologi og Business' koordineret og tildelt af COSI (Copenhagen Sustainability Initiative), som er et fælles initiativ oprettet af de tre universiteter .
Kurserne vil bestå af forelæsninger fra undervisere på de tre deltagende universiteter, og undervisningen vil finde sted skiftevis på de tre institutioner. Der vil også være gruppearbejde og (for SC2) et 'capstone projekt', hvor de studerende, i små grupper med deltagere fra de tre universiteter, arbejder med praktiske og tværfaglige løsninger til specifikke bæredygtighedsudfordringer.
Sidst opdateret
11. december, 2019