Overordnede kursusmål
Erhvervslivet, staten og det civile samfund står over for komplekse
bæredygtighedsudfordringer, som de ikke kan løse alene. Disse
udfordringer omfatter økonomiske, ledelsesmæssige, politiske,
sociale og miljømæssige komponenter. At tackle dem kræver ofte et
holistisk perspektiv, partnerskaber mellem den private og
offentlige sektor, eller initiativer fra flere interessenter, der
også involverer ikke-statslige organisationer, risikovillig kapital
og universiteter.
Der er et stigende behov, og efterspørgsel efter, ledere,
embedsmænd og medarbejdere, der har særlige kompetencer, men som
også kan fungere i tværfaglige teams. De har brug for, i samarbejde
med specialister inden for andre områder, at udvikle et fælles
sprog og forståelse, således at de kan bygge bro mellem videnskab,
teknologi og forretningsmæssige bæredygtige løsninger. Mange
videnskabelige opdagelser, teknologiske udviklinger eller
forretningsmæssige nyskabelser som er bæredygtige, mislykkes på
grund af den manglende forståelse af de komplekse udfordringer, der
er involveret mellem hvert af disse områder. Forretningsplaner
mislykkes på grund af manglende forståelse for deres teknologiske
kompleksitet; Videnskabelige gennembrud er opgivet, fordi de er
fejlkommunikeret til offentligheden eller det politiske system;
Teknologiske innovationer ender med at være økonomisk
uigennemførlige.
Dette kursus er det første af to kurser, der søger at afhjælpe
denne mangel på helhedsforståelse mellem specialister. Målet er at
give en ny generation af specialiserede fagfolk de relevante
kompetencer til at operere og kommunikere i tværfaglige teams, der
søger at tackle og finde innovative løsninger på komplekse
bæredygtighedsudfordringer i samfundet og erhvervslivet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive, klassificere og kritisk diskutere
bæredygtighedsbegrebet fra et holistisk perspektiv
- Forklare kompleksiteten af bæredygtighed med udgangspunkt i en
systemisk tankegang, der involverer naturvidenskab, teknologi og
forretningsinteraktioner
- Identificere interaktioner og forbindelser mellem de
forskellige dele af disse systemer
- Demonstrere viden om de væsentligste tilgange til at undersøge
bæredygtighed, som f.eks. 'planetary boundaries',
'cradle-to-cradle', 'triple bottom line', samt
FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
- Reflektere over kilder til risici, usikkerhed og
uoverensstemmelser i bæredygtighedstiltag - set fra forskellige
perspektiver - f.eks. myndigheder, virksomheder og
civilsamfund
- Identificere forskellige teknologiske, videnskabelige,
virksomhedsbaserede og politiske løsninger på specifikke
bæredygtighedsudfordringer samt interaktionerne imellem dem
- Vurdere den kontekst en bæredygtig løsning er en del af og, på
den baggrund, estimere, afveje og planlægge indsatsen i forhold til
de teknologiske, videnskabelige, forretningsmæssige og politiske
elementer
- Formidle tilgange og konkrete løsninger til
interessenter
Kursusindhold
Kurset består af 33 timer organiseret i 11 blokke af 3x45 min:
-1 fælles introduktion og overblik
-9 emne-blokke, to gange ugentligt
o Blok 1-3: Earth system & planetary boundaries (@KU)
-Earth system and planetary boundaries: Overview
-Global assessments of nine planetary boundaries 1
-Global assessments of nine planetary boundaries 2
o Blok 4-6: Production systems & system thinking (@DTU)
-Sustainability of products and systems: Introduction
-Frameworks for assessing sustainability of products and systems
-Sustainable consumption and environment - economy linkages
o Blok 7-9: Business interaction systems (@CBS)
-Business, sustainability decision-making and behavioral change
-Business strategy, innovation and entrepreneurship for
sustainability
-Business-government-civil society interactions and sustainability
governance
- 1 fælles afslutning og opsummering
Hvert 3-timer modul involverer
o forelæsninger, gruppearbejde/diskussion/præsentationer,
'hands-on' øvelser
o grupperne inkluderer studerende fra alle 3 universiteter
Bemærkninger
Kursus I og II dækker tilsammen:
• SC1 - Bæredygtighedsudfordringer 1: systemtænkning (7,5 ECTS)
• SC2 - Bæredygtighedsudfordringer 2: specifikke systemer og
Capstone Project (7,5 ECTS)
Det er muligt at tage både kursus 42349 og 42350 i det samme
semester. 42350 følger direkte efter 43349. For at tage SC2, skal
den studerende have taget SC1.
SC1 og SC2 kan tages som valgfag i udvalgte MSc uddannelser på de
tre universiteter. Studerende vil få deres MSc grad på deres eget
universitet. De to SC kurser vil være obligatorisk for studerende,
der ønsker at opnå CBS-KU-DTU's 'Fælles Certifikat i
Bæredygtighed: Videnskab, Teknologi og Business' koordineret og
tildelt af COSI (Copenhagen Sustainability Initiative), som er et
fælles initiativ oprettet af de tre universiteter .
Kurserne vil bestå af forelæsninger fra undervisere på de tre
deltagende universiteter, og undervisningen vil finde sted
skiftevis på de tre institutioner. Der vil også være gruppearbejde
og (for SC2) et 'capstone projekt', hvor de studerende, i
små grupper med deltagere fra de tre universiteter, arbejder med
praktiske og tværfaglige løsninger til specifikke
bæredygtighedsudfordringer.
Sidst opdateret
11. december, 2019