42282 Smarte byer

2019/2020

Dette kursus er blevet revideret og justeret til 5 ECTS. Det vil ikke køre i efteråret 2020.
Kursusinformation
Smart Cities
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Juni og E4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Projektarbejde, forelæsninger, gruppearbejde, diskussioner, og ekskursioner
3-uger
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Individualiseret grupperapport og mundtlig præsentation
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
13548 and 42995
Minimum 15
Xiufeng Liu , Lyngby Campus, Bygning 424 , xiuli@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede mål er at udforske smarte bysystemer fra et holistisk perspektiv. Kurset undersøger sammenhængen mellem forskellige smarte bysystemer, Internet of Things (IoT), deres styring og deres bidrag til livskvaliteten. Kursen vil især understrege udforskningen af det bymæssige mobilitetssystem, herunder begrebet selvkørende køretøjer, dataanalyse, mobilitet som en service og datadrevet signalering; og adfærd eller brug af bysystemer i en smart by, f.eks. mobilitets- og aktivitetsmønstre. Studerende vil adaptere en fremadrettet tilgang til teknologier i bymiljøer. Smarte byer betragtes som det vigtigste ved transformering af teknisk infrastruktur for at imødekomme de forventede udfordringer i det 21. århundrede, herunder digitalisering, social lighed, byudviklinger og bykvalitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Sammenligne vigtige smarte bysystemer, deres udvikling og sammenhæng;
  • analysere bymiljøet ud fra et teknisk perspektiv;
  • udvikle et systemniveau perspektiv, der tager en integreret tilgang til løsningen af komplekse problemer i byer;
  • evaluere virkningen af smarte løsninger på specifikke byproblemer på de bredere sammenkoblede systemer, udfra et holistisk perspektiv;
  • kritisk evaluere ideer til smarte byprojekter;
  • evaluere koncepter for smart mobilitet;
  • evaluere og kritisere konsekvenserne forbundet med smarte byer;
  • evaluere aktuelle problemer eller udfordringer i byudvikling ved at anvende smart teknologi og lektioner fra casestudier;
  • skabe og / eller indføre smarte løsninger på nuværende miljømæssige, sociale, økonomiske og styringsmæssige problemer i byer.
Kursusindhold
Vi undersøger nye tendenser inden for teknologi relateret til smarte og forbundne byer, og de konsekvenser, de har for livskvaliteten inden for bymiljøet. Denne proces understøttes af læsningsopgaver, i klasseprojekter, i klassediskussioner, studerendes præsentationer, udflugter og gruppearbejde. I løbet af kurset vil eleverne evaluere forskellige smarte løsninger, teknologiske trends og innovation vedrørende specifikke byproblemer og vælge et emne at studere dybtgående som et gruppeprojekt. Projektet vil blive præsenteret i slutningen af kurset og har både individuelle og gruppearrangementer.

Kursusindhold omfatter:
- Urbane teknologier og systemer (digital infrastruktur, mobilitet, store data, systemintegration, IoT)
- Smart mobilitet og intelligente transportsystemer
- Urbane problemer (overbelastning, ressourcer, sikkerhed, privatlivets fred, ligestilling)
- Fremtidige udfordringer og muligheder
Sidst opdateret
29. januar, 2020