Overordnede kursusmål
Det er kursets overordnede mål at sætte de studerende i stand til
at planlægge, gennemføre og reflektere over en brugerinvolverende
systemdesign-proces med udgangspunkt i "Double Diamond"
modellen for designtænkning. Den brugerinvolverende designproces
foregår i en virksomhed eller organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende en systemmodel til afgrænsning og analyse af
arbejdsprocesser i en virksomhed
- Anvende mester-lærling modellen
- Anvende kontekstuelle interviews
- Analysere brugerbehov ved hjælp af affinitetsdiagrammer
- Udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering
- Konstruere og gennemføre designspil med brugere i en
virksomhed
- Anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og
samspil med brugere i en virksomhed
- Anvende prototypeinterviews
- Evaluere en brugerinvolverende designproces
- Redegøre for videntyper og samspil mellem
praksisdomæner
Kursusindhold
Kurset giver en introduktion til systemer og SOFT systemmodellen.
Der præsenteres en række metoder og værktøjer i brugerinvolverende
systemdesign: Kontekstuelle interviews, mester-lærling modellen,
affinitetsdiagrammer, arbejdsmodeller, design brief, designspil,
storyboards og prototyping. Kurset præsenterer en teoretisk
forståelse af viden og videntyper. Endelig gives en indsigt i
hvordan brugerinvolverende designprocesser kan tilrettelægges i et
samspil mellem forskellige praksisdomæner.
De studerende arbejder i grupper med øvelser og de gennemfører en
brugerinvolverende designproces i en virksomhed eller organisation.
Målet er at identificere forbedringsmuligheder i virksomhedens
arbejdssystem og udvikle forslag til re-design af systemet med
henblik på forbedret performance.
Litteraturhenvisninger
Holtzblatt & Beyer: "Contextual Design. Design for
Life". Morgan Kaufmann Publishers 2017 samt supplerende
materiale.
Bemærkninger
Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation
har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
16. april, 2020