42042 Brugerinvolverende systemdesign

2019/2020

Kun for bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
Participatory Systems Design
Dansk
5
Bachelor
F4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde i en virksomhed
13-uger
F4A, F4B
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Mundtlig eksamen 70 %. Individuel opgave 30 %. Ændringer som følge af COVID-19: Bedømmelse af rapport.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42021
Maksimum: 60
Ole Broberg , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6033 , obro@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det er kursets overordnede mål at sætte de studerende i stand til at planlægge, gennemføre og reflektere over en brugerinvolverende systemdesign-proces med udgangspunkt i "Double Diamond" modellen for designtænkning. Den brugerinvolverende designproces foregår i en virksomhed eller organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende en systemmodel til afgrænsning og analyse af arbejdsprocesser i en virksomhed
  • Anvende mester-lærling modellen
  • Anvende kontekstuelle interviews
  • Analysere brugerbehov ved hjælp af affinitetsdiagrammer
  • Udvælge og anvende metoder til brugerinvolvering
  • Konstruere og gennemføre designspil med brugere i en virksomhed
  • Anvende modeller og prototyper som grundlag for dialog og samspil med brugere i en virksomhed
  • Anvende prototypeinterviews
  • Evaluere en brugerinvolverende designproces
  • Redegøre for videntyper og samspil mellem praksisdomæner
Kursusindhold
Kurset giver en introduktion til systemer og SOFT systemmodellen. Der præsenteres en række metoder og værktøjer i brugerinvolverende systemdesign: Kontekstuelle interviews, mester-lærling modellen, affinitetsdiagrammer, arbejdsmodeller, design brief, designspil, storyboards og prototyping. Kurset præsenterer en teoretisk forståelse af viden og videntyper. Endelig gives en indsigt i hvordan brugerinvolverende designprocesser kan tilrettelægges i et samspil mellem forskellige praksisdomæner.

De studerende arbejder i grupper med øvelser og de gennemfører en brugerinvolverende designproces i en virksomhed eller organisation. Målet er at identificere forbedringsmuligheder i virksomhedens arbejdssystem og udvikle forslag til re-design af systemet med henblik på forbedret performance.
Litteraturhenvisninger
Holtzblatt & Beyer: "Contextual Design. Design for Life". Morgan Kaufmann Publishers 2017 samt supplerende materiale.
Bemærkninger
Studerende optaget på civilbachelorstudiet Design & Innovation har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
16. april, 2020