41072 Betjeningsdesign

2019/2020

Kursusinformation
Design for interaction
Engelsk
5
Kandidat
F4B (fre 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppearbejde, øvelser og afsluttende projekt.
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Helhedsvurdering.
7-trins skala , intern bedømmelse
42072
42072
42040.42041 , Bachelor på "Design & Innovation" eller tilsvarende. Studerende forventes at have fortrolighed med industrielt design, mekatronik og elektroniske prototyping værktøjer såsom Arduino / Processing
Maksimum: 45
Michael Deininger , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6254 , mdein@mek.dtu.dk
Niels Henrik Mortensen , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6275 , nhmo@mek.dtu.dk
41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Interaktionsdesign omhandler hvordan mennesker og produkter reagerer på og influerer hverandre samt udforsker hvordan vi opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige brugssituatione

Indsigt i menneske-produkt interaktion opnået ved at manipulere og forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i et interface lay-out, tekst, typografi, komponenters form og farve etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.

Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:

- Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer.
- Syntese af interaktiv produkter baseret på viden om brugerne og brugs situationerne.
- Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts interface/interaction.
- Demonstrere principper for design for interaktion gennem en funktionel prototype
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Argumentere for vigtigheden af at anvende DxI principper i virksomheder som beskæftiger sig med designede produkter
  • Beskrive de forskellige tilnærmelser, teoretiske begreber og skoler som bruges i studiet af interaktion mellem menneker og produkter
  • Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber omkring cognition såsom hukommelse,opfattelsesevne, erkendelse og problemløsning
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings projekt
  • Forklare betydningen af ​​affordances, kortlægninger, begrænsninger og feedback har i User Experience
  • Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Udvikle low-fidelity prototyper til hurtig evaluering af koncepter
  • Udvikle interaktive produkter / systemer med computer værktøjer og elektronik prototyping (fx. Arduino, Raspberry Pi ..)
  • Diskutere hvorledes brugerene kan involveres i design processen
  • Beskrive grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter og deres anvendelse i design af produkter
Kursusindhold
- Paradigmer i menneske-produkt interaktion.
- Human Factors (Kognitive og psykologiske)
- Opgave analyse
- Interface elementer
- Brugbarheds vurderinger
- Hands-on Prototyping og Produkt-udvikling
Litteraturhenvisninger
Foreslået: Benyon, D; Turner, Phil and Turner, S. (2005) Designing Interactive Systems. Addison-Wesley. ISBN 0-321-11629-1

- Lecture Notes
Bemærkninger
Fortrinsret for kandidatstuderende fra Design & Innovation
Sidst opdateret
09. januar, 2020