31280 Forskningsemner i akustisk teknologi
2019/2020
Overordnede kursusmål
At udvikle den studerendes selvlæringsevner samt at øge kendskabet
til aktuel litteratur inden for den studerendes eget fagområde og
relaterede områder. At forbedre den studerendes videnskabelige
kommunikationsformåen samt at fremme diskussioner om aktuelle emner
inden for forskningsområdet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Præsentere, diskutere og evaluere aktuelle emner i
tidsskriftartikler
- Forstå og redegøre for metoderne i moderne rumakustisk
simuleringsmodeller
- Forstå og redegøre for grundlæggende akustisk
tranducerteknologi
- Forstå og redegøre for principperne bag avanceret akustisk
måleteknik, f.eks. baseret på array-metoder
- Forstå og redegøre for de grundlæggende principper ved
beregning af strukturlyd
- Forstå og redegøre for lydudstråling fra vibrerende
strukturer
- Forstå og redegøre for principperne bag modellering af
lydopfattelse og taleforståelighed i rum
- Forstå og redegøre for principperne bag modeller for beregning
af genevirkning af støj
Kursusindhold
Kurset behandler aktuelle emner i teoretisk og eksperimental
akustik, herunder avancerede måleteknikker som beamforming og
akustisk holografi, vibrationsanalyse og dæmpning, bestemmelse af
rumakustiske parametre og deres betydning for lydopfattelse i rum,
bygningskonstruktioners vibroakustiske egenskaber, og højttaleres
egenskaber både for små signaler og i det ulineære område.
Hver deltager giver to foredrag i løbet af kursusåret. Det ene
resumérer og diskuterer formål, metoder og nøgleresultater i
udvalgte nyligt publicerede artikler fra højtprofilerede
internationale tidsskrifter med vægt på resultaternes indflydelse
på for fremtidig forskning. Det andet foredrag fokuseres om den
enkelte phd-studerendes eget emneområde. Derudover kræves en
skriftlig rapport om præsentationerne samt relevante diskussioner.
Den studerende skal følge mindst 70% af kursets præsentationer.
Foredragene og rapporten afholdes/afleveres løbende og udgør
bedømmelsesgrundlaget.
Sidst opdateret
20. juni, 2019