Overordnede kursusmål
At den studerende opnår en videnskabelig forståelse for
kompleksiteten af Jordens kredsløb og kan anvende og kombinere
metoder fra forskellige fagdiscipliner som grundlag for videre
studier i ”Earth Science”.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- redegøre for lithosfærens sammensætning og udvikling, herunder
kredsløb på geologiske tidsskalaer, vulkaner, pladetektonik,
jordskælv og sedimenter
- redegøre for atmosfærens sammensætning og hovedkomponenter i
dens cirkulation og kredskøb, grundlæggende klimaforhold og
vejrsystemer
- redegøre for hydrosfærens komponenter, kryosfæren, cirkulation
i oceanerne og betydningen af floder, søer og grundvand
- redegøre for biosfærens udvikling og betydning
- anvende de ovennævnte beskrivelser af lithosfæren, atmosfæren,
hydrosfæren og biosfæren til at udvikle simple modeller for Jordens
klimasystem og biogeokemiske kredsløb
- anvende data fra Jordens klimahistorie (målinger, sedimenter,
is, træer og andre rekonstruktioner) i simple modeller
- analysere biogeokemiske kredsløb i og mellem komponenterne,
blandt andet kulstofkredsløbet, energistrømme og cirkulation af
næringsstoffer
- vurdere fysiske, kemiske og biologiske koblinger mellem
komponenterne i Jordens klimasystem og kredsløb.
Kursusindhold
Energitransporter og storskalastruktur i atmosfæren og oceanet.
Dynamisk meteorologi og oceanografi. Klimaforceringer og
tilbagekoblinger, klimafølsomhed og samt interne variationer.
Jordens og biosfærens udvikling. Globale biogeokemiske kredsløb,
især kulstof, kvælstof, svovl og fosfor. Biosfærens rolle i
klimasystemet. Biologiske, fysiske og kemiske processer, som
bestemmer den kemiske sammensætning af oceanet. Udvekslinger mellem
ocean og atmosfære samt sedimentkemi. Klimaændringer i fortiden,
nutiden og fremtiden.
Litteraturhenvisninger
H. Goosse (2015): Climate System Dynamics and Modelling (Cambridge
University Press), noter, artikler, udvalgte bogkapitler og
IPCC's rapporter.
Bemærkninger
De studerende vil arbejde med udvikling af biogeokemiske modeller
til konkrete problemstillinger og erfaring med MATLAB er derfor en
forudsætning.
Sidst opdateret
29. april, 2019