27008 Biovidenskab

2019/2020

Identisk udgave af 27002, men undervisning på engelsk.
Kursusinformation
Life Science
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
F7 (tirs 18-22)
Campus Lyngby
Forelæsninger og gruppeøvelser ugentligt i 13 ugers perioden.
13-uger
F7
Skriftlig eksamen
Multiple choice eksamen
4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
27002.23932
Daniel Andersen , daan@bio.dtu.dk
Jan Martinussen , Lyngby Campus, Bygning 221, Tlf. (+45) 4525 2498 , jma@bio.dtu.dk
27 Institut for Bioteknologi og Biomedicin
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At de studerende med udgangspunkt i cellen tilegner sig en basal forståelse for industrielt vigtige biologiske processer. Herved får den studerende kendskab til cellers indre struktur, deres biologiske funktioner samt biokemiske og molekylærbiologiske processer sammen med bioteknologiske processer. Med den helhedsforståelse kan den studerende deltage i den løbende bioteknologiske debat.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive den rumlige, logistiske og strukturelle opbygning af den levende celle, samt de overordnede mekanismer og kemiske strukturer bag dens funktion.
  • Beskrive hvordan enzymer katalyserer kemiske reaktioner og hvordan funktionen af proteiner afhænger af deres overordnede struktur og aminosyrekomposition.
  • Fortolke resultater der viser effekten af substratkoncentration, pH og temperatur på enzymaktiviteten, og give eksempler på, hvordan både enzymaktivitet og metaboliske veje kan reguleres.
  • Forklare hvordan celler oxiderer glukose og anvender den frigivne energi til ATP dannelse, samt beregne udbyttet af ATP efter oxidation af glukose via enten cellulær respiration eller nedbrydning ved fermentering.
  • Redegøre for DNA’s antiparallelle dobbeltspiralstruktur og kromosomernes organisering i pro- og eukaryote organismer.
  • Beskrive mekanismerne for bakteriel celledeling samt eukaryot mitose og meiose, og foreslå, hvordan fejl i de to sidstnævnte processer kan lede til specifikke geno- og fænotyper.
  • Beskrive det Centrale Molekylærbiologiske Dogme inkl. replikation, transkription og translation, og anvende dets principper sammen med den Genetiske Kode til at oversætte DNA sekvenser med eller uden mutationer til de tilsvarende aminosyresekvenser.
  • Beskrive hvordan genekspression reguleres i pro- og eukaryoter med særlig vægt på de mange forskellige niveauer reguleringen kan forekomme på.
  • Redegøre for hvordan bakterier kan udveksle genetisk materiale og hvordan virus reproducerer sig selv ved hjælp af værtscellers reproduktionsapparat
  • Redegøre for de grundlæggende begreber indenfor Mendelsk genetik og anvende dem til at udlede geno- og fænotype frekvenser for afkom af mono- og dihybride kryds.
  • Beskrive strategier for anvendelse af rekombinant DNA teknologi til manipulering af levende celler.
  • Foreslå passende bioteknologiske tests til undersøgelse af specifikke biologiske spørgsmål samt fortolke testenes resultater.
Kursusindhold
Cellen som grundlæggende biologisk enhed: Struktur, funktion, stofskifte, vækst, formering, arv og variabilitet. Hovedemner: Opbygning af aminosyrer og proteiner, nukleotider og nukleinsyrer, kulhydrater og fedtstoffer. Enzymer: opbygning, reaktioner, inhibering. Dynamisk biokemi: Nedbrydning, biosyntese, stofskifteregulering, redoxprocesser og energiudbytte. Syntese af informationsbærende makromolekyler: DNA og RNA, protein. Regulering af cellens aktiviteter, herunder af syntese af makromolekyler, reaktioner på ydre påvirkninger. Mutation og mutagenese. Genetiske processer i lavere og højere organismer. Genteknologi. Eksempler gives på anvendelse af basale biologiske begreber i nuværende og fremtidig bioteknologi.
Bemærkninger
Lærebog: Sadava et al. Life. The Science of Biology
Sidst opdateret
03. juli, 2019