Overordnede kursusmål
Fiskeriforvaltningen har globale problemer, fordi de kombinerede
økologiske, økonomiske og sociologiske interaktioner og
konsekvenser af fiskeriet og forvaltningen ikke overvejes. Den
videnskabelige forvaltningsrådgivning er i øjeblikket hovedsagelig
baseret på evaluering af enkeltbestande. F.eks. er de samlede
biologiske og økonomiske konsekvenser af data-fattige
ikke-vurderede bestande og blandet fiskeri, dvs. hvor flere
bestande af både målrettede og ikke-målrettede bifangstarter
udnyttes i samme fiskeri, ikke fuldt integreret i forvaltningen.
Virkningerne af teknologisk udvikling og økonomiske incitamenter
samt adfærdsændringer i fiskeriet tages ikke i betragtning, hvilket
påvirker udviklingen af både bestande, fiskeri og økosystemet. Også
de økologiske interaktioner er ikke integreret i råd fra
fiskeriforvaltere. Nyudviklede modeller for bestands-, fiskeri- og
økosystembaserede styringssystemer, som omfatter bioøkonomiske
forvaltningsevalueringsværktøjer, dækker denne kompleksitet. Dette
muliggør en mere fleksibel og integreret videnskabelig evaluering
og rådgivning mht. udvikling i bestande og fiskeri og samtidig
overvejer indvirkninger fra miljø, fiskeri og forvaltning
startbetingelser under forskellige styringssystemer.Kurset vil gøre
den studerende bekendt med udvalgte kvantitative økosystembaserede
og bioøkonomiske fiskeriforvaltningsmetoder og evalueringsmodeller,
som danner grundlag for fiskeriforvaltningsrådgivning og evaluering
af forvaltningsstrategi. Kurset giver eleverne en grundlæggende
forståelse af de forskellige forvaltnings- og fiskerisystemers
struktur, dynamik og funktion ud fra et økologisk og socioøkonomisk
perspektiv. Kurset vil give værktøjer til evaluering af
nøglefiskeri og økologiske data, parametre og indikatorer samt
evaluering af forvaltningsscenarier inden implementering med hensyn
til deres biologiske, bioøkonomiske (flåde) og sociologiske
(adfærd) virkninger, bæredygtighed og risici
(usikkerhed/følsomhed) - som en flysimulator.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive udviklingen i økosystem- og fiskeribaserede
forvaltningssystemer (og rådgivning) globalt og i EU samt deres
konceptuelle metoder, modeller og institutionelle set-up.
- Beskrive kompleksiteten i fiskeriforvaltning,
beslutningstagningsprocesser og forvaltningstiltag i kontekst af
forskellige mål og risici mth. forvaltningen af havet.
- Redegøre for og diskutere forvaltningsevalueringsmodeller, der
beskriver de levende ressourcers dynamik afhængigt af
fiskeriaktivitet, miljøpåvirkning og biologiske
arts-interaktioner.
- Anvende pilot-versioner af avancerede fiskeribaserede (1) og
økosystembaserede (2) marine forvaltningsmodeller inkl.
bio-økonomiske forvaltningsevalueringsværktøjer.
- Estimere og evaluere fiskeriets indvirkning på bestande og det
marine økosystem under forskellige forudsætninger vha. modellerne
og forskellige beregningsmetoder.
- Estimere og evaluere hvordan forskellige klimatiske faktorers
indvirkning på bestands¬rekru¬t-tering, bestandsstørrelse og
flådernes fiskerimuligheder med disse modeller og metoder.
- Beskrive modellernes effektivitet og præcision ift. integreret
evaluering af bestands- og flådedynamik samt ift. forskellige
rådgivnings- og forvaltnings-scenarier.
- Diskutere integreret økosystembaseret forvaltning omfattende
flere bestande og fiskeriflåder samt interaktioner her imellem samt
miljømæssige drivkræfter.
- Beskrive homogene fiskerier samt beregne flådespecifik
fiskeridødelighed under hensyntagen til fiskerieffektivitet,
-adfærd og –selektivitet ift. målarter og bifangstarter.
- Evaluere bio-økonomiske effekter af miljø-variationer samt
forskellige scenarier for forvaltingstiltag, forvaltningsstrategier
og forvaltningssystemer før de indføres.
Kursusindhold
Kurset vil være baseret på et overblik, og uddanne eleverne, i
udviklingen i fiskerisystemer og økosystembaserede
forvaltningssystemer globalt og i EU samt deres konceptuelle
metoder, modeller og institutionelle opsætning. Kurset vil give
forståelse for kompleksiteten i fiskeriforvaltning,
beslutningsprocesser og forvaltningsmuligheder i sammenhæng med
flere mål og risici med hensyn til havets forvaltning. På denne
baggrund vil kurset give praktisk erfaring med brug af
pilotversioner af avancerede fiskeribaserede og økosystembaserede
marine forvaltningsevalueringsmodeller samt global forståelse af
kompleksiteten i fiskeriforvaltningssystemer. Der vil blive givet
en generel introduktion til fiskeripolitikkerne og deres
gennemførelse, styring og institutionelle opbygning. Dette
efterfølges af en introduktion til R i sammenhæng med modeller
anvendt i kurset og metoder til grundlæggende fiskeri data
modellering. Enkle og avancerede metoder og modeller vil blive
brugt til at vurdere fiskebestande og fiskeri, bivirkninger af
fiskeri, samt at udarbejde fiskeriforvaltningsstrategievaluering
(MSE) og prognoser. Kurset skal give eleven basale kvantitative og
kvalitative værktøjer til at estimere og evaluere fiskeriets
indvirkning på bestande og det marine økosystem under forskellige
forudsætninger ved brug af modellerne både i data rige og data
fattige forhold. Desuden vil eleverne møde interessenter for at
høre deres opfattelse af fiskeriforvaltning og MSE. Generelt vil
kurset give elevværktøjerne mulighed for at evaluere økologiske og
bioøkonomiske virkninger af forskellige typer og scenarier til
forvaltning, dvs. forvaltningsmuligheder, strategier og
styringssystemer, før implementering under hensyntagen til andre
økosystempåvirkninger. Dette omfatter også evaluering og forståelse
af økonomiske og sociologiske konsekvenser for forskellige
interessenter og aktører. Endelig giver kurset metoder til
evaluering og diskussion af økosystembaseret forvaltning, der
dækker flere bestande og fiskerflåder i et tværfagligt og
tværsektorielt perspektiv, hvor interaktionerne mellem dem
betragtes, såvel som samspillet med miljø- og klimaforstyrrende
faktorer.
Litteraturhenvisninger
Relevant primær litteratur, videnskabelige peer-reviewed artikler i
PDF format.
Sidst opdateret
20. august, 2019