23935 Fødevarekemi og kemiske analyser

2019/2020

Kursusinformation
Food chemistry and chemical analysis
Dansk
15
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
F5 (ons 8-17) og Juni
Campus Lyngby
Forelæsninger, grupperegninger, projektarbejde i grupper
13-uger + 3-uger
F5A, Skriftelig eksamen efter 13-ugers periode. Rapportaflevering med præsentation sidste dag i 3-ugers perioden.
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Skriftelig eksamen (40 %) + Rapport aflevering med fremlæggelse og aktiv deltagelse i øvelser i 13-ugers og 3-ugers perioden (60 %). Obligatoriske opgave afleveringer for deltagelse i skriftelig eksamen og 3-ugers periode ÆNDRING SOM FØLGE AF COVID 19: Aflevering af individuelle opgaver (30%) og en individuel rapport (70%) med 15 min mundtlig eksamen alle i 3-ugers perioden erstatter tidligere eksamenskrav. Læringsmål 7 og 8 ændres til -vurdere analyseresultater og -afrapportere analyseresultater, da den eksperimentelle del ikke kan udføres og egne data ikke kan indhentes.
2 timer
Uden hjælpemidler :

Lommeregner tilladt

7-trins skala , intern bedømmelse
23902/26x7x
26171/23932 , 23932 senest samtidig
Maksimum: 32
Lene Duedahl-Olesen , Lyngby Campus, Bygning 201 , lduo@food.dtu.dk
Jørn Smedsgaard
23 Fødevareinstituttet
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har to formål: det første er at give de studerende kendskab til fødevarernes kemiske bestanddele inklusiv makro- og mikro-næringsstoffer og enkelt forureninger og deres betydning for fødevarekvalitet og sikkerhed. Det andet formål er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af den analytiske kemi, der anvendes indenfor fødevareområdet. Kurset fokuserer på kvalitative og kvantitative teknikker baseret på kromatografi. I forbindelse med praktisk kemisk analysearbejde introduceres principper for kvalitetssikring i såvel teori som praksis samt de studerendes evner til at afrapportere og relatere kemiske analyseresultater videreudvikles.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive fødevarernes kemiske bestanddele og eksempler på forureninger.
  • Forstå hovedbestanddelenes betydning for de enkelte fødevarers struktur og kvalitet.
  • Forklare principperne bag de mest almindelige prøveforberedelsesmetoder til kemisk analyse.
  • Forklare separationsprincipperne for væske (LC) og gaskromatografi (GC)
  • Beskrive principperne bag almindelige detektionsmetoder herunder optisk spektroskopi, massespektrometri og atomspektroskopi.
  • Forklare arbejdsgange i sporstofanalyser herunder validering og kvantitative beregninger.
  • Vurdere egne analyseresultater
  • Afrapportere egne analyseresultater kort, klart og entydigt (skrifteligt og mundtligt).
Kursusindhold
Kurset introducerer fødevarernes hovedbestanddele dvs. tørstof/vand, kulhydrater, proteiner, fedt, vitaminer og mineraler samt udvalgte fødevarekomponenter af betydning for fødevaresikkerheden. Mange vigtige beslutninger i fødevareindustrien, træffes på baggrund af analytiske data, både når det gælder kvalitet, sikkerhed og sundhed. Analytiske data kan indeholde information om forureninger i fødevarer, procesovervågning eller næringsstof deklarationer. Dette kursus vil igennem forelæsninger og gruppearbejde med cases introducere fødevarekemiske og analytiske emner, der gør den studerende i stand til at forstå analysemetoder og anvende data der produceres. De studerende skal i arbejdet med forskellige opgaver og i rapportter kort kunne præcisere og konkludere på et analytiske problem. Forelæsningerne suppleres med opgaveregninger der lægger vægt på databehandling via eksempler og understøttende diskussioner. Generelle principper til vurdering af kvaliteten af fødevarer vil blive diskuteret.
I 3-ugers perioden laves en praktisk laboratorie opgave i grupper, hvor der udarbejdes en rapport baseret på udførte laboratorieanalyser og databehandling, suppleret med et mindre litteraturstudie. Mundtlig præsentation af rapporten udføres den sidste kursus dag i 3-ugers perioden.
Bemærkninger
Den ene af 13-ugers opgaverne er baseret på en en-dags øvelse hvor deltagelse er obligatorisk.
Sidst opdateret
15. maj, 2020