Overordnede kursusmål
At give de studerende et grundlæggende kendskab til mikroorganismer
i fødevarer, herunder sygdomsfremkaldende mikroorganismer, dem der
er fordærvende, og de nyttige som anvendes til f.eks. fermentering
af fødevarer. Kurset giver studerende bedre forudsætninger for at
gennemføre kandidatuddannelse i Fødevareteknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive tilblivelse og evolutionen af mikroorganismer som en
del af livet på jorden, definere hovedgrupperne af mikroorganismer
i fødevarer: de gode, de onde og de grusomme. (Universet).
- Diskutere grundlæggende faktorer for bakterievækst, overlevelse
og reproduktion, samt relatere betydningen af fødevarernes
egenskaber til vækst af forskellige typer af mikroorganismer.
(Vækst).
- Klassificere indholdet af fødevarernes mikroorganismer til at
forudsige madens holdbarhed. (Holdbarhed).
- Beskrive de strategier, som mikroorganismer bruger til at
overleve i vores fødevarer. (Overlevelse).
- Udlede principperne bag klassisk og molekylærbiologiske
påvisningsmetoder (Laboratoriemetoder).
- Argumentere for de begivenheder der ender med zoonotiske
infektioner, klassificere de mest relevante patogener
(sygdomsfremkaldende) mikroorganismer og fordærvelsesbakterier i
fødevarer, og relatere patogenesen til fødevareforgiftning.
(Zoonoser)
- Demonstrere og gennemgang af hvordan mennesket gennem tusinder
af år har udnyttet mikroorganismer til at forlænge og forbedre
fødevarernes holdbarhed, smag og næringsindhold. (De gode
bakterier).
- Reflektere på udviklingen gennem tiderne om den måde vi
producerer og transporterer fødevarer i relation til folkesundhed,
madspil, økologi, miljøbelastning, global opvarmning,
klimabelastning, vegetarkost, lokalproduktion, socialt
ansvarlighed, og bæredygtighed. (Fødevarehandel).
Kursusindhold
Kurset vil give et grundlæggende viden om den fascinerende måde
mikroorganismer blander sig i vores mad for at bruge nogle af de
samme næringsmidler, som vores krop skal have, til at overleve og
reproducere sig. Studerende vil gennem forelæsninger, egne
præsentationer, videoklips, spil og gruppeøvelser få en forståelse
for forskellige bakteriers strategier for at overleve
varmebehandling, salt og syreindhold i maden. Deltagerne vil lære
om fødevareforgiftning og hvordan maden bliver kontamineret,
krydskontamineret og re-kontamineret. Gennem spil og
virkelighedsbaserede casestudier undersøger vi på forskellige
fødevares holdbarhed, og de teknologier vi har til rådighed for at
forlænge fødevarernes holdbarhed. Fødevareindustrien vil fortælle
om, hvordan man benytter forskellige bakteriekulturer til at
udvikle nye fødevarer, sundhedsfremmende produkter og mad med bedre
smag og kvalitet. Kurset vil give et grundigt kendskab til både
klassiske og molekylære metoder til at opdyrke specifikke
mikroorganismer, identificere dem og analysere deres genetiske
egenskaber. Endvidere vil brug af gruppearbejde løse nogle
teoretiske opgaver. Under kurset skal hver studerende selv
fremlægge et kapitel fra lærebogen. Der udarbejdes skriftlige
rapporter over udvalgte og interessante kapitler fra lærebogen,
samt der trænes i mundtlig formidling. Kurset vil være interaktivt,
forudsætter studerendes engagement, motivere til refleksion,
foretage en løbende evaluering for at sikre en fortløbende læring.
Litteraturhenvisninger
Food Microbiology: An Introduction (K. R. Matthews, m.fl.) 4.
udgave, 2017. ASM Press.
Sidst opdateret
21. juni, 2019