Overordnede kursusmål
I dette kursus vil du lære om mikroelektromekaniske systemer
(MEMS). Du vil lære om elasticitet og statisk og dynamisk udbøjning
af bjælker og membraner. Laplacetransformationen introduceres og
anvendes til at oversætte mekaniske og andre systemer til
elektriske komponenter ("lumped elements"), som således
analyseres ved hjælp af analysemetoder for systemer af elektriske
komponenter. Transducere (sensorer og aktuatorer) gennemgås med
fokus på elektrostatiske, elektromagnetiske og
piezo-resistive/elektriske mekanismer transducer. Det er centralt
her, at du lærer at regne på den elektriske og mekaniske respons af
simple MEMS-transducere. Relaterede simple elektriske kredsløb
introduceres og støj (elektrisk og i andre domæner) introduceres.
Anvendelser i f.eks. accelerometre, mikrofabrikerede mikrofoner og
tryksensorer belyses via eksempler og opgaver samt virksomhedsbesøg
i løbet af kurset. Til sidst i kursusforløbet gennemføres et
desktopprojekt, hvor du arbejder i en gruppe på en åben
MEMS-relateret problemstilling defineret af forskergrupper på DTU
Nanotech eller en virksomhed. Kurset vil således ruste dig til at
udføre et MEMS-relateret projekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare de teknologiske og økonomiske betingelser, der skal
opfyldes for at et mikrosystem kan blive en kommerciel succes og
nævne succeseksempler
- Vælge mikroteknologiske fremstillingsmetoder, der egner sig for
et givet mikrosystem, og gøre rede for hvordan de indgående
fremstillingsprocesser kan integreres
- Vurdere om et mikrosystem vil være den rette løsning i en given
applikation
- Nedbryde et mikrosystem i simple delelementer (”lumped
elements”) i forskellige fysiske domæner
- Beregne den statiske og dynamiske opførsel af simple mekaniske
mikrosystemer, f.eks. bjælker og membraner
- Vurdere og vælge transducerprincipper (f.eks. elektrostatisk
eller magnetisk) til aktuation i et mikrosystem og foretage
analytiske beregninger for en simpel aktuator baseret på disse
- Vurdere og vælge transducerprincipper (f.eks. kapacitativ eller
piezoresistiv) til detektion i et mikrosystem og foretage
analytiske beregninger for en simpel sensor baseret på dem
- Redegøre for og regne på mikrosystemer til en række
applikationer
- Beskrive, analysere og løse en konkret, åben problemstilling,
der involverer mikroteknologi
Kursusindhold
Introduktion til mikrosystemer. Beskrivelse af design og
fabrikation af mikrosystemer. Integration af
fremstillingsprocesser. Modellering af mikrosystemer ("lumped
element modeling"). Transducerprincipper for sensorer og
aktuatorer og disses skalerbarhed. Støj, følsomhed og opløsning for
sensorer. Elasticitet - bjælker og membraners udbøjning. Eksempler
på mikrosystemer til en række vigtige applikationer.
De første 8 uger af kurset består af forelæsninger og regneøvelser.
Regnefærdigheder og forståelsen testes med tre skriftlige
afleveringsopgaver, som indgår i kursuskarakteren. I den sidste del
af kurset gennemføres et 4-ugers desktopprojektarbejde med en
konkret åben problemstilling, der involverer et mikrosystem, som
defineres af forskningsgrupper på DTU Sundhedsteknologi eller
industrielle samarbejdspartnere. Dette forløb afsluttes med en
rapport og en mundtlig eksamen i rapporten samt relevant pensum fra
kurset.
Litteraturhenvisninger
Stephen D. Senturia: "Microsystem Design", Kluwer
Academic Publishers, Boston, 2001 (ISBN: 0-7923-7246-8)
Bemærkninger
Du forventes at kende standardprocesser, der bliver brugt til
fremstilling af mikro- og nanostrukturer i et renrum svarende til
kursus 22600 (tidligere 33255), ”Fabrikation af mikro- og
nanostrukturer”, 22601 (tidligere 33253), ”Micro 1: Solid-state
electronics & Microtechnology” eller ækvivalente kurser (ellers
selvstudie). Du forventes at have en baggrund i basal
elektromagnetisme og matematik/differentialligninger på 2. års
universitetsniveau.
Sidst opdateret
19. august, 2019