22455 Videregående emner i fysiologisk og farmakologisk stoftransport

2019/2020

Kursusinformation
Intermediate topics in physiological and pharmacological mass transport
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaveregning, simuleringer, artikelskrivning
13-uger
E3A, F3A, Reeksamen i modul F1B
Mundtlig eksamen
Kursets gruppebaserede opgaver er obligatoriske men ikke karaktergivende. Ved den individuelle mundtlige eksamen afleveres to præsentationer og den studerende præsenterer én af disse opgaver bestemt ved lodtrækning.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
31524
31521/(31520/2245131522/22452) , Et grundlæggende kursus i fluid mekanik og stoftransport er essentielt.
Minimum 10
Kaj-Åge Henneberg , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3905 , khen@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
I dette kursus vil den studerende udbygge sin viden fra indledende kurser i stoftransport og fluid mekanik inden for videregående emner af speciel interesse for fysiologisk og farmakologisk fluid- og stoftransport.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Viden (fakta, teori, metoder): Anvende, analysere og evaluere begreber, teorier, modeller og metoder beskrevet i Kursusindhold med fokus på stof- og væskestransportens fysiologiske, farmaceutiske og teknologiske anvendelser
  • Viden (praksis): Identificere og forklare kontekstbetingede randbetingelser for anvendeligheden af stof- og væsketransportens teorier, modeller og metoder til løsning af fysiologiske problemstillinge
  • Mind-set (personlig): På et videregående niveau, demonstrere selvhjulpenhed (tager initiativ, beslutninger og ansvar), positiv social attitude (udviser empati, tolerance, troværdighed, moral og etik), og selv-ledelse (har visioner, er selvbevidst, forandringsvillig, målfokuseret og prioriterende)
  • Mind-set (professionel): På et videregående niveau, demonstrere en indlejret hypotese- og behovsdreven nysgerrighed og evidensbaseret kreativitet i udviklingen af løsninger inden for stoftransport. Anvende logisk og kritisk ræsonnement i beslutningsprocesser, og praktisere et produkt-orienteret mind-set med fokus på sikkerhed, pålidelighed, bæredygtighed, bruger- og servicevenlighed, æstetik og etik
  • Selv-instruktion: Baseret på selv-refleksion, behovsbevidsthed og metakognition, analysere videnbehov, indhente information samt udøve og evaluere læring med en kritisk sans for informationskilders troværdighed
  • Kommunikation: Beherske det engelske sprog og kommunikationsværktøjer med stor sikkerhed i mundtlige fremlæggelser og skriftlige materialer, kan strukturere indhold i henhold til norm, gøre anvendelse af fortællestil i overensstemmelse med kontekst og standarder, redigere for fejl, logik, klarhed, uregelmæssig stil og kildeoplysninger og udføre en kontekstanalyse til bestemmelse af kommunikationens formål samt modtagerens kompetencer
  • Team work: Arbejde i teams med ansvar for koordination og ledelse af team processer
  • Færdigheder (analytisk): Forstå og evaluere procedurers formål og kontekst, på rutineret måde beslutte hvornår og hvilke regler, der skal anvendes, tilpasse metoder til matematisk modellering af stoftransport på både dimensionel og dimensionsløs form
  • Færdigheder (realisering): Visualisere løsninger, planlægge komplicerede simuleringsstudier for stoftransport, samt selvstændigt lære at anvende avancerede værktøjer til simulering på en præcis og reproducerbar måde
  • Problemløsning (diagnose): For problemstillinger på kandidatniveau, diagnosticere problemstillinger formuleret med inkonsistent og upræcis information, inden for kendt problemsfære, definere målet og sortere mellem gyldige og ugyldige løsningsmetoder
  • Problemløsning (strategi): For problemstillinger på kandidatniveau, argumentere for en løsningsstrategi, opdele komplekse problemstillinger, vælge mellem gyldige løsningsmetoder og implementere en eller flere af disse med kendte, avancerede værktøjer
  • Problemløsning (fortolkning): For problemstillinger på kandidatniveau, teste løsninger, analysere fejlkilder, fortolke konsekvensen af kompromiser, og fortolke løsningens betydning i problemsfæren
Kursusindhold
Fluidmekanik:
Ikke-newtonske væsker, transient og pulsatil flow, transport af impuls, energi og vorticitet i væsker, flow i grænselag, Stokes flow, drag og lift.

Stoftransport:
Udledning af massetransportligningen ved hjælp af bevægelig kontrolvolumen. Løsning af transiente problemstillinger ved hjælp af Laplace transformation og separation af variable. Flow og stoftransport i porøse medier. Stofudskillelse ved dialyse.

Simulering af fluid- og stoftransport i Comsol.

Miniprojekter udarbejdes i 3-mands grupper, med produktion af postere og/eller artikler.
Litteraturhenvisninger
Læsestof tages fra mange forskellige kilder, i særdeleshed e-bøger tilgængelig på biblioteket. Listen inkluderer:
Robert J. Roselli, Kenneth R. Diller: Biotransport: Principles and Applications.
George A. Truskey, Fan Yuan, David F. Katz: Transport phenomena in biological systems.
Pijush K. Kundu, Ira M. Cohen and David R. Dowling: Fluid Mechanics.
R. L. Panton: Incompressible flow.
Bemærkninger
Kurset er et specialiseringskursus i kandidatuddannelsen Medicin og Teknologi.

E-learning anvendes i form computer analysis og simulation.
Sidst opdateret
24. juni, 2019