22432 Medicoteknik 2

2019/2020

Kurset har rolle som Ingeniørarbejde og er forbeholdt studerende indskrevet på Medicin og Teknologi.
Kursusinformation
Biomedical engineering 2
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes som enkeltfag
F5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, temaprojekter, skriftlig og mundtlig formidling
13-uger
F5A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Skriftlig eksamen baseret på temaopgaver udført i kurset. Eksamensdeltagelse forudsætter godkendelse af obligatoriske opgaver.
4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
31502
(31501/22431).KU002
Minimum 10
Jan Henrik Ardenkjær-Larsen , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3918 , jhar@dtu.dk
Kaj-Åge Henneberg , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3905 , khen@dtu.dk
René Gadkjær , Lyngby Campus, Bygning 349, Tlf. (+45) 4525 3684 , rega@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Introducere nye studerende til medikoteknikkens blanding af teoretisk og praktisk arbejde.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Viden (fakta, teori, metoder): Anvende, analysere og evaluere begreber, teorier, modeller, fagterminologi, metoder og procedurer inden for kursets temaer.
  • Viden (praksis): For hvert af kursets temaer beskrive problemsfæren og forklare praktiske forhold, der begrænser anvendeligheden af teorier, metoder og materialer. Designe, implementere, teste og evaluere løsninger udfærdiget under de givne betingelser.
  • Mind-set (personlig): Demonstrere selvhjulpenhed (tager initiativ, beslutninger og ansvar), positiv social attitude (udviser empati, tolerance, troværdighed, moral og etik), og selv-ledelse på et indledende niveau (har visioner, er selvbevidst, forandringsvillig, målfokuseret og prioriterende).
  • Mind-set (professionel): Demonstrere en begyndende grad af hypotese- og behovsdreven nysgerrighed og evidensbaseret kreativitet i udviklingen af løsninger. Anvende logisk og kritisk ræsonnement i beslutningsprocesser, og i begyndende grad praktisere et produkt-orienteret mind-set med fokus på sikkerhed, pålidelighed, bæredygtighed, bruger- og servicevenlighed, æstetik og etik.
  • Selv-instruktion: Baseret på selv-refleksion, behovsbevidsthed og metakognition, i begyndende grad analysere videnbehov, indhente information samt udøve og evaluere læring med en kritisk sans for informationskilders troværdighed.
  • Kommunikation: Beherske det danske sprog og kommunikationsværktøjer med kun få fejl i mundtlige fremlæggelser og skriftlige materialer, kan strukturere indhold i henhold til norm, i begyndende grad gøre anvendelse af fortællestil i overensstemmelse med kontekst og standarder, redigere for fejl, logik, klarhed, uregelmæssig stil og kildeoplysninger og på et indledende niveau udføre en kontekstanalyse til bestemmelse af kommunikationens formål samt modtagerens kompetencer.
  • Team work: Arbejde i teams med ansvar for koordination og ledelse af team processer.
  • Færdigheder (analytisk): Forstå procedurers formål og kontekst og i begyndende grad beslutte hvornår og hvilke regler, der skal anvendes.
  • Færdigheder (realisering): Visualisere resultatet af simple procedurer, optimere og udføre procedurer med henblik på validitet, effektivitet og pålidelighed og lære at anvende simple værktøjer på en præcis og reproducerbar måde.
  • Problemløsning (diagnose): For problemstillinger på et indledende bachelor niveau, diagnosticere problemstillinger formuleret med inkonsistent og upræcis information inden for kendt problemsfære, definere målet og sortere mellem gyldige og ugyldige løsningsmetoder.
  • Problemløsning (strategi): For problemstillinger på et indledende bachelor niveau, argumentere for en løsningsstrategi, opdele simple problemstillinger, vælge mellem gyldige løsningsmetoder og implementere en eller flere af disse med kendte, simple værktøjer.
  • Problemløsning (fortolkning): For problemstillinger på et indledende bachelor niveau, teste løsninger, analysere fejlkilder, fortolke konsekvensen af kompromiser, og fortolke løsningens betydning i problemsfæren.
Kursusindhold
Billedbaseret diagnose:
Eksempler på anvendelser, introduktion til teknologier.
Design-Build Projekt:
Design en elektronisk termometer og konstruer, test og valider en prototype. Træne i brugen af værktøj og software til elektronikkonstruktion, samt brugen af måleudstyr.
Bemærkninger
Kurset falder ind under kursusbegrebet Ingeniørarbejde og er obligatorisk og kun tilgængelig for studerende på 2. semester i bacheloruddannelsen Medicin og Teknologi.
Sidst opdateret
27. november, 2019