Overordnede kursusmål
Det overordede mål med kurset er for PhD studerende at give og få
feedback på deres egne skriftlige manuskripter, for at inspirere
til skriveprocessen og styrke manuskripterne før submission til
videnskabelige tidsskrifter
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Give og modtage feedback på skriftlige manuskripter
- Give og modtage mundtlig feedback til og fra peers
- Bruge selv-evaluering og reflektion i skriveprocessen
- Indkorporere feedback i sit eget manuskript
- Blive bekendt med andre videnskabelige områder udenfor ens eget
specialistområde
- Bidrage til et uformelt skrivesupport netværk for PhD
studerende
- Udvikle en portfolio med best praktis tips for artikelskrivning
baseret på peer-review processen
- Genkende forskelle i artikelskrivingstil indenfor forskellige
fagområder
Kursusindhold
Kurset giver praktisk erfaring i at give og modtage peer-feedback
fra andre PhD studerende.
Kurset følger peer-review sessionerne på instituttet på bestemte
datoer, som er fastsat af underviser. Der er peer-review session
hver anden tirsdag, og den studerende skal deltage i peer-review 8
gange for at få kurset. Den PhD studerende medbringer 2 printede
kopier af sit manuskript, og manuskripterne bliver udveklset mellem
deltagerne. Kravet til manuskripterne er at de er ufærdige og alt
fra 1 side og opefter kan medbringes. Først udfører den studerende
peer-review individuelt på de to modtagne manuskripter, hvorefter
gruppen på tre studerende mødes og giver hinanden mundtlig feedback
og udveksler den skriftlige feedback, under vejledning af
underviser.
En forelæsning om at give og modtage peer-feedback, ved
efterspørgsel. Uformelle diskussioner af emner som er relateret til
at skrive og review manuskripter, emnerne foreslås af de PhD
studerende selv under peer-review sessionerne.
Der undervises ikke i artikelskrivning, her henvises til kursus
11621 eller lignende kurser.
Sidst opdateret
20. juni, 2019