02464 Kunstig Intelligens og Menneskelig Kognition

2019/2020

Kursusinformation
Artificial Intelligence and Human Cognition
Dansk
5
Bachelor
F4B (fre 8-12)
Campus Lyngby
Foredrag om kognitionsvidenskab i relation til kunstig intelligens

Praktiske øvelser i eksperimenter og data analyse indenfor kognitionsforskning
13-uger
F4B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
1 time
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
02454
02631 , Grundlæggende programmering
Tobias Andersen , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3687 , toban@dtu.dk
Lars Kai Hansen , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3889 , lkai@dtu.dk
Ivana Konvalinka , ivako@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren

Kurset er kun for studerende på Kunstig Intelligens og Data bachelor programmet
Overordnede kursusmål
Kunstig intelligens forsøger at løse opgaver som sprogforståelse, perception og kategorisering på et funktionsniveau der matcher menneskers performance. De underliggende beregninger og algoritmer kan dog være meget forskellige fra den måde menneskehjernen fungerer. I dette kursus gennemgås elementer fra kognitionsvidenskab som belyser hvordan menneskehjernen virker og drager paralleller og kontraster til kunstig intelligens.

Kunstig intelligens’ funktion er generelt at hjælpe mennesker. For at vurdere funktionsdygtigheden af kunstig intelligens er det derfor nødvendigt at vurdere interaktionen mellem den kunstige intelligens og slutbrugeren. Det er vigtigt at vurderingen af denne interaktion indgår allerede i design-fasen. I dette kursus gennemgås elementer af user experience (UX) design med henblik på at designe kunstig intelligens systemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive grundlæggende teorier indenfor begrebsdannelse og kategorisering
  • Beskrive for grundlæggende teorier indenfor visuel perception
  • Beskrive for grundlæggende teorier indenfor social kognition
  • Beskrive forskelle og ligheder mellem menneskelig og kunstig intelligens
  • Diskutere fordele og ulemper ved fysiologiske data og adfærdsdata i kognitionsforskning og user experience design
  • Kunne designe simple hypoteser til at vurdere user experience i forbindelse med kunstig intelligens
  • Beskrive eksperimentelle metoder til validere hypoteser vedrørende kognitive processer
  • Analysere data indenfor experimentel kognitionsvidenskab
Kursusindhold
Gennem forelæsninger og øvelser introducerer kurset elementer fra kognitionsvidenskab og brugerdesign i relation til kunstig intelligens. Gennem de praktiske øvelser får de studerende praktisk erfaring med eksperimentelle metoder indenfor kognitionsvidenskab og bruger design.
Litteraturhenvisninger
Bliver annonceret senere
Sidst opdateret
18. december, 2019