Overordnede kursusmål
At sætte deltagerne i stand til at anvende funktionsprogrammering
ved løsning af praktiske såvel som mere teoretiske problemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- anvende funktionsprogrammering på praktisk forekomne
problemer
- sætte sig ind i funktionelle teoridannelser og udnytte dem i
forbindelse med programkonstruktion
- analysere ressourceforbruget for et funktionelt program
- opstille et funktionelt programdesign
- analysere et funktionelt programdesign
- vurdere funktionsprogrammerings rolle i en
systemsammenhæng
- give en kritisk analyse af program design
- dokumentere et softwareprodukt kort og klart
Kursusindhold
Kurset giver indsigt i avancerede emner indenfor
funktionsprogrammering og deres brug i forbindelse med konkrete
anvendelser. Der vil blive undervist i teoretiske emner. Disse vil
indgå i konstruktionsopgaver der er inspireret af praktisk og/eller
forskningsorienterede problemer.
Kursusforløbet er styret af 2-3 miniprojekter. Et miniprojekt
opstartes ved forelæsninger og eventuelle øvelser som støtter op om
emnet. Et miniprojektet resulterer i et produkt i form af et
program og en minirapport.
Kursets indhold ændres årligt. Eksempler på temaer:
Ressourceplanlægning, parallel opsamling af information, reaktive
programmer, apps til mobiltelefoner, domænespecifikke sprog,
afgørbarhedsprocedurer, fortolkere, oversættere, analyseværktøjer,
monadisk programmering.
Bemærkninger
Kurset er tænkt som en overbygning af 02157 Funktionsprogrammering,
som skal muliggøre en effektiv udnyttelse af funktionsprogramming i
forbindelse med efterfølgende kurser og projekter på
kandidatuddannelsen i Informationsteknologi, for eksempel indenfor
programanalyse, verifikation, og analyseværktøjer til indlejrede
systemer.
Sidst opdateret
24. juni, 2019