Overordnede kursusmål
Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til
at identificere, reflektere og analysere en praktisk
stærkstrømsteknisk problemstilling, og angive løsninger og
handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og
metoder ud fra uddannelsens moduler.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal besidde viden om det videnskabsteoretiske grundlag hvorpå
de for afgangsprojektet behandlede og anvendte metoder hviler.
(Viden og forståelse)
- Skal argumentere og sammenligne anvendelige løsningsmodeller,
og anvende teori og metoder til at argumentere for løsninger,
komponentvalg med videre. (Viden og forståelse)
- Skal analysere et projektoplæg med henblik på udarbejdelse af
en problemformulering. (Færdigheder)
- Skal estimere de for projektets mål nødvendige ressourcer (tid,
mandskab, økonomi, faglighed etc.). (Færdigheder)
- Skal tilegne sig, forstå og vurdere ny viden i såvel bredden
som dybden indenfor stærkstrømstekniske og dermed beslægtede
fagområder. (Kompetencer)
- Skal integrere delløsninger til et samlet system, og sætte den
afgrænsede projektopgave i et større teknisk såvel som ikke teknisk
perspektiv og inddrage relevante samfundsmæssige, økonomiske og
miljø- og arbejdsmæssige konsekvenser i opgavens løsning.
(Kompetencer)
- Skal sammenligne og perspektivere de opnåede resultater med den
udarbejdede problemformulering. (Kompetencer)
- Skal i skrift og tale formidle projektarbejdet til en
foruddefineret målgruppe. (Kompetencer)
- -
- -
- -
- -
Kursusindhold
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og
præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.
Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Litteraturhenvisninger
Se
www.cv.diplom.dtu.dkSidst opdateret
23. august, 2018