62P08 Projektstrategi og -organisation

2018/2019

Obligatorisk modul, Teknologisk diplomuddannelse i projektledelse
Kursusinformation
Project Strategy and Organization
Dansk
10
Deltidsdiplom
Kurset udbydes som enkeltfag
Campus Ballerup
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på Diplomuddannelsen i Projektledelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

62 DTU Diplom
På instituttet
Ca. 4 uger før kursusstart
http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk/​Diplomuddannelser/​Diplomuddannelsen-i-Projektledelse
Overordnede kursusmål
Modulet har til formål at udvikle de studerendes forudsætninger for og kompetencer til at kunne analysere og forstå den organisatoriske struktur samt de organisatoriske rammebetingelser for projekter og med denne forståelse lede et projekt eller en projektportefølje. Under forståelsen af rammebetingelserne ligger, at den studerende skal opnå et overblik over virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter. Der ligger også i forståelsen af rammebetingelserne at den studerende skal opnå forståelse for effekten af den kultur og de netværk, som virksomhed og projektdeltagere er en del af.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have forståelse for, hvordan organisationer er bygget op og fungerer ud fra forskellige perspektiver samt hvilken betydning dette har for projekter (Viden og forståelse)
  • Skal opnå indsigt i og kunne forholde forskellige organisatoriske faktorer til hinanden samt kunne reflektere over hvorledes organisatoriske faktorer påvirker adfærden på forskellige niveauer i forskellige dele af organisationen (Viden og forståelse)
  • Skal have viden om ledelsesmetoder og ledelsesbegreber i forbindelse med ledelse af projekter og projektporteføljer samt forstå forskellen mellem drift og projekt og de konsekvenser dette får for ledelse af projekter og portefølje (Viden og forståelse)
  • Skal have viden om forskellige beslutningsprocesser i virksomheder og organisationer (Viden og forståelse)
  • Skal kunne reflektere over de strategiske drivkræfter og kulturer, der har indflydelse på ledelsen af virksomhedens eller organisationens projektportefølje (Viden og forståelse)
  • De studerende skal have forståelse for og kunne reflektere over de præsenterede teorier og metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og forståelse)
  • Skal kunne vurdere projekters betingelser inden for forskellige organisatoriske rammer og forandringer bl.a. i form af fusioner eller opsplitning (Færdigheder)
  • Skal kunne begrunde en strategi for projektets ledelse samt vurdere projekters betingelser inden for forskellige typer af organisatoriske rammer (Færdigheder)
  • Skal kunne analysere og vurdere forskellige organisations- og ledelsesformers fordele og ulemper i forhold til konkrete situationer (Færdigheder)
  • Skal kunne begrunde, vurdere, udvælge og fravælge styringsredskaber og strategier for projekter og portefølje begrundet i virksomhedens eller organisationens situation (Færdigheder)
  • Skal kunne analysere netværk med henblik på at styre alliancer, samarbejder og udvikling i og udenfor værtsorganisationen (Færdigheder)
  • Skal selvstændigt kunne begrunde forslag til projekt- og porteføljestyring i forbindelse med større organisatoriske forandringer (Færdigheder)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Færdigheder:
• Skal kunne udvælge og begrunde udvælgelsen af den teori og metode, der bedst understøtter projektledelsen i en konkret organisatorisk kontekst
Kompetencer:
• Skal selvstændigt kunne indgå i diskussioner om virksomhedens eller organisationens strategi, struktur og processer som forudsætninger for projekters afvikling og styring af projektporteføljer
• Skal under implementeringen af projektplanerne kunne tage hensyn til virksomhedens eller organisationens strategi, struktur og processer
• Skal kunne udvikle sin egen praksis som projekt- eller porteføljeleder på baggrund af analyser af netværk, strategiske drivkræfter og kultur
• Skal kunne indgå i tværfagligt arbejde omkring udvikling af en virksomhed eller organisations projektportefølje

Indhold:
• Porteføljeledelse
• Netværksteori
• Typer af strategisk tænkning og deres konsekvenser
• Beslutningsprocesser
• Strukturelle og processuelle begreber for organisering af en virksomhed og et projekt
• Virksomhedens udviklingsfaser og konsekvenser for ledelsesfilosofi, ledelsesværktøjer og kultur
• Ledelsesformers fordele og ulemper i forhold til en strategi, herunder ledelse som styring af mening, betydning, ressourcer mv.
• Virksomhedens værdiskabelse
Litteraturhenvisninger
Se cv.diplom.dtu.dk
Sidst opdateret
16. april, 2018