Overordnede kursusmål
Som en af virksomhedens centrale medarbejdere er det nødvendigt at
have en dybdegående forståelse for kundernes behov og
købskriterier, markedets potentiale, samt de lovgivningsmæssige og
sociokulturelle forandringer, der påvirker markedet. Hastigheden
hvormed produkters levetid reduceres samt truslen fra destruktive
innovationer betyder, at kravet til indgående markedskendskab og
viden om potentielle nye innovationer er en nødvendighed for
langsigtet overlevelse som virksomhed. Med denne forståelse kan
virksomheden udvikle og designe de rigtige produkter og den
produktion, der skal til for at levere produkterne til det rette
tidspunkt, til den rette pris og i den rette kvalitet.
Kundernes behov skal omsættes til koncepter, der enten matcher
virksomhedens aktuelle ressourcer og kompetencer, eller stiller
krav til ind- eller opkøb af de nødvendige kompetencer. Her
fungerer disciplinerne marketing og produktudvikling som bindeled
mellem kunderne og virksomheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- At generere en generel forståelse for en virksomheds marked og
kunder
- At bruge metoder til markeds- og kundeanalyser
- Forstå hvordan lovgivningsmæssige og sociokulturelle
forandringer påvirker markedet og kundebehov
- At anvende relevante modeller og teorier inden for
marketing
- At anvende relevante modeller og teorier inden for
produktudvikling
- At styre og planlægge et produkt (product management)
- At identificere og forstå kundebehov
- At udvikle koncepter og udarbejde produktspecifikationer
- At udføre økonomisk analyse af produkters
indtjeningsevne
Kursusindhold
- Generel markedsforståelse og metoder til markeds- og
kundeanalyser
- Hvordan lovgivningsmæssige og sociokulturelle forandringer
påvirker markedet og kundebehov
- Modeller og teorier inden for marketing (fx marketingstrategier)
og produktudvikling
- Produkt management (bl.a. identifikation af kundebehov,
udarbejdelse af produktspecifikationer og konceptudvikling)
- Konceptvalg og udformning af præsentationsmateriale
- Økonomisk analyse af produkters indtjeningsevne
Litteraturhenvisninger
Se
cv.diplom.dtu.dkSidst opdateret
23. januar, 2019