62C04 Produktudvikling og innovation

2018/2019

Obligatorisk modul - Diplomuddannelsen i Operations og Supply Chain Management (SCM)
Kursusinformation
Product development and innovation
Dansk
5
Deltidsdiplom
Kurset udbydes som enkeltfag
Undervisning én aften om ugen kl.17.00-20.30 over seks uger. Opstart marts og oktober. Se cv.diplom.dtu.dk
Campus Ballerup
Undervisning én aften ugentligt over seks uger.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på DTU Inside
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
20-30 minutter
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Samuel Brüning Larsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5287 , sbla@dtu.dk

62 DTU Diplom
Se www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
Link: http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk/​Information/​Tilmelding
Overordnede kursusmål
Som en af virksomhedens centrale medarbejdere er det nødvendigt at have en dybdegående forståelse for kundernes behov og købskriterier, markedets potentiale, samt de lovgivningsmæssige og sociokulturelle forandringer, der påvirker markedet. Hastigheden hvormed produkters levetid reduceres samt truslen fra destruktive innovationer betyder, at kravet til indgående markedskendskab og viden om potentielle nye innovationer er en nødvendighed for langsigtet overlevelse som virksomhed. Med denne forståelse kan virksomheden udvikle og designe de rigtige produkter og den produktion, der skal til for at levere produkterne til det rette tidspunkt, til den rette pris og i den rette kvalitet.

Kundernes behov skal omsættes til koncepter, der enten matcher virksomhedens aktuelle ressourcer og kompetencer, eller stiller krav til ind- eller opkøb af de nødvendige kompetencer. Her fungerer disciplinerne marketing og produktudvikling som bindeled mellem kunderne og virksomheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • At generere en generel forståelse for en virksomheds marked og kunder
  • At bruge metoder til markeds- og kundeanalyser
  • Forstå hvordan lovgivningsmæssige og sociokulturelle forandringer påvirker markedet og kundebehov
  • At anvende relevante modeller og teorier inden for marketing
  • At anvende relevante modeller og teorier inden for produktudvikling
  • At styre og planlægge et produkt (product management)
  • At identificere og forstå kundebehov
  • At udvikle koncepter og udarbejde produktspecifikationer
  • At udføre økonomisk analyse af produkters indtjeningsevne
Kursusindhold
- Generel markedsforståelse og metoder til markeds- og kundeanalyser
- Hvordan lovgivningsmæssige og sociokulturelle forandringer påvirker markedet og kundebehov
- Modeller og teorier inden for marketing (fx marketingstrategier) og produktudvikling
- Produkt management (bl.a. identifikation af kundebehov, udarbejdelse af produktspecifikationer og konceptudvikling)
- Konceptvalg og udformning af præsentationsmateriale
- Økonomisk analyse af produkters indtjeningsevne
Litteraturhenvisninger
Se cv.diplom.dtu.dk
Sidst opdateret
23. januar, 2019