62B90 Afgangsprojekt EBA - Diplomuddannelsen Ingeniørernes Lederuddannelse

2018/2019

Obligatorisk kursus - Diplomuddannelsen Ingeniørernes Lederuddannelse (EBA)
Kursusinformation
Final Thesis - EBA
Dansk
15
Deltidsdiplom
Kurset udbydes som enkeltfag
Campus Ballerup
2 undervisningsgange, herefter individuel vejledning. Opstart ultimo januar og ultimo august. Se cv.diplom.dtu.dk
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på DTU Inside
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Eksaminationen er et mundtligt forsvar samt dialog med afsæt i skriftlig opgave. Afgangsprojektet kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende.
7-trins skala , ekstern censur
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse Ingeniørernes Lederuddannelse. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Lise Marie Frohn Rasmussen
Pernille Rydén , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5238 , pryd@dtu.dk

62 DTU Diplom
http://www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet
ca. 3 uger før kursusstart
Tilmelding via http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk/​Diplomuddannelser/​Diplomuddannelsen-Ingenioerernes-Lederuddannelse
Overordnede kursusmål
Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en tværfaglig, praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Viden og forståelse: Skal kunne forstå det videnskabsteoretiske erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet
  • Viden og forståelse:Skal kunne forstå at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser
  • Viden og forståelse:Skal kunne anvende viden om økonomiske, markedsføringsmæssige, ledelses- og organisationsteorier samt dertilhørende metoder på en reflekteret måde
  • Færdigheder:Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder til indsamling af empiri
  • Færdigheder:Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver
  • Færdigheder:Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag
  • Færdigheder:Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis
  • Færdigheder:Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen
  • Kompetencer: Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist
  • Kompetencer: Skal kunne konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på
  • Kompetencer: Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag
  • Kompetencer: Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis
Kursusindhold
Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation

Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.
Litteraturhenvisninger
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
13. april, 2018