62618 Økonomi for ingeniører
2018/2019
Design, Maskin og produktion (100)
Maskinteknik: Valgfag
Sundhedsteknologi: Valgfag
Elektrisk Energiteknologi: Valgfag
Byggeri og Infrastruktur: Valgfag
Proces og Innovation: Valgfag
IT-elektronik: Valgfag
Softwareteknologi: Valgfag
Overordnede kursusmål
At give de studerende en fundamental forståelse på at evaluere
investeringer og financielle instrumenter, og at benytte økonomisk
teori og metoder på tekniske investeringsprojekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- At forstå betingelserne for et firma, som markedsfører tekniske
produkter, i et konkurrencepræget marked, og at forstå mekanismerne
i en legal konflikt imellem to firmaer
- At få kendskab til hovedprincipper og love ved international
handel mellem to firmaer, som producerer tekniske produkter
- At kunne opstille en interessentmodel for et teknisk
investeringsprojekt
- At kunne opstille et diagram for penge og resourcer flow for et
investeringsprojekt, og at kunne opstille en financiel model for et
investeringsprojekt, som inkluderer både ekstern og intern
financiering
- At kunne skelne mellem teknisk og økonomisk levetid for et
investeringsprojekt
- At kunne evaluere en fiancial model for et teknisk
investeringsprojekt igennem forskellige metoder f.eks. nutidsværdi
eller intern rente, og kunne sammenligne med henblik for udvælgelse
af optimal investering
- At kunne opstille en cash flow analyse for et teknisk
investeringsprojekt
- At kunne opstille og evaluere en risikoanalyse for et teknisk
investeringsprojekt
- Ud fra givne forudsætninger at kunne vælge omkostningsoptimal
produktion, samt vælge strategi for profitmaksimering ved salg i
markedsmiks
Kursusindhold
Produktions-, investerings- og financieringsteori for tekniske
produkter. Analyse af cash flows. Analyse af risiko for
investerings- og financieringsinstrumenter
Litteraturhenvisninger
- Undervisningsnoter
- Supplerende: Economic Decision Analysis, 4th Edition: by Mark C.
Roberts, Paul A. Nelson and James R. Gale, Pearson 2011.
Sidst opdateret
04. maj, 2018