Overordnede kursusmål
At give den studerende forståelse for og erfaring med at
implementering af systemer tager udgangpunkt i en model.
I dette tilfælde er systemerne simple prototyper af grafiske
computerspil, og modellerne er matematiske modeller af fysiske
systemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Opstille algebraiske og parametriske ligninger for simple
geometriske figurer.
- Udføre geometriske transformationer på disse figurer.
- Udføre koordinattransformationer mellem koordinatsystemer i
bevægelse.
- Kende til den matematiske repræsentation af objekter i en
virtuel 3D verden.
- Implementere et simpelt virtuelt kamera.
- Forstå problemer med modellering af tid i et diskret
system.
- Implementere animationer i Java.
- Analysere krafter i et fysisk system.
- Opstille en matematisk model af et fysisk system.
- Udvikle bevægelsesligninger ud fra en model.
- Implementere simuleringer af fysiske systemer i Java.
Kursusindhold
Geometriske objekter: punkt, linie, cirkel, ellipse etc.
Vektor og matrix algebra.
Koordinat systemer og koordinat skifte.
Transformationer i 2D og 3D: Translation, rotation, reflection,
scaling, etc.
Animation og modellering af tid.
Det virtuelle kamera.
Fysiske systemer: Newton’s love, kræfter, gravitation,
luftmodstand.
Matematiske systemer: 1. ordens og 2. ordens differentialligninger.
Analytiske og numeriske metoder.
Alle systemer modelleres og implementeres i Java.
Bemærkninger
Der arbejdes individuelt og i forskellige to personers grupper
Sidst opdateret
30. april, 2018