62441 Game physics

2018/2019

Informatik(100)
Softwareteknologi: Valgfag
Kursusinformation
Game physics
Engelsk
5
Diplomingeniør
E4B (fre 8-12)
Campus Ballerup
Kombination af forelæsning og opgaveregning.
13-uger
E4B
Mundtlig eksamen
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
IGAME2-U1
62554
Bjørn Klint Christensen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5159 , bjchr@dtu.dk

62 DTU Diplom
-
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At give den studerende forståelse for og erfaring med at implementering af systemer tager udgangpunkt i en model.
I dette tilfælde er systemerne simple prototyper af grafiske computerspil, og modellerne er matematiske modeller af fysiske systemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Opstille algebraiske og parametriske ligninger for simple geometriske figurer.
  • Udføre geometriske transformationer på disse figurer.
  • Udføre koordinattransformationer mellem koordinatsystemer i bevægelse.
  • Kende til den matematiske repræsentation af objekter i en virtuel 3D verden.
  • Implementere et simpelt virtuelt kamera.
  • Forstå problemer med modellering af tid i et diskret system.
  • Implementere animationer i Java.
  • Analysere krafter i et fysisk system.
  • Opstille en matematisk model af et fysisk system.
  • Udvikle bevægelsesligninger ud fra en model.
  • Implementere simuleringer af fysiske systemer i Java.
Kursusindhold
Geometriske objekter: punkt, linie, cirkel, ellipse etc.
Vektor og matrix algebra.
Koordinat systemer og koordinat skifte.
Transformationer i 2D og 3D: Translation, rotation, reflection, scaling, etc.
Animation og modellering af tid.
Det virtuelle kamera.
Fysiske systemer: Newton’s love, kræfter, gravitation, luftmodstand.
Matematiske systemer: 1. ordens og 2. ordens differentialligninger. Analytiske og numeriske metoder.
Alle systemer modelleres og implementeres i Java.
Bemærkninger
Der arbejdes individuelt og i forskellige to personers grupper
Sidst opdateret
30. april, 2018