62439 3D-applikationsudvikling på mobile enheder m./ projekt

2018/2019

Informatik(100)
Kursusinformation
3D-application development on mobile devices w./ project
Engelsk
10
Diplomingeniør
E3B (fre 13-17)
Vejledning aftales løbende med vejlederne.
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser og et større projektarbejde.
Omkring 65% af tiden anvendes på øvelser og projektet.
Projektet omfatter litteraturstudium og praktisk arbejde. Vejledning aftales udover skematiden.

Ønsker du ikke at lave et større projektarbejde kan du tilmelde dig 62438 på 5 ECTS.
13-uger
E3B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
62585 og 62586
62438
De 4 første semestre på en af IT-retningerne skal være bestået. Kendskab til en 3D-spilmotor, såsom Unity, Unreal Engine eller JMonkeyEngine anbefales
Minimum 12 Maksimum: 20
Jacob Nordfalk , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jacno@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At udvikle applikationer og/eller spil til mobile enheder, der benytter 3D-teknologier, herunder benytte VR (Virtual Reality) i 3D-briller og AR (Augmented Reality).

Om muligt vil eksterne firmaer bidrage med problemstillinger og/eller være medvejledere
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende lavniveau-APIer såsom OpenGL til 3D-visualisering og programudvikling
  • Anvende en 3D spilmotor til prototyping og programudvikling
  • Anvende et 3D-modelleringsværktøj
  • Visualisere data i 3D på en mobil enhed
  • Realisere en applikation der benytter 3D, VR eller AR
  • Redegøre for forskellige 3D-teknologier og -motorer
  • Undersøge og vurdere tilgængelige 3D-teknologier og -motorer i forhold til en konkret anvendelse
  • Vurdere applikationer til augmented reality og de bagvedliggende teknikker
  • Anvende AR- og VR-biblioteker i sin programudvikling
Kursusindhold
Programmering af 3D-grafik på maskinnært niveau med OpenGL.
Transformationer og projektioner.
Vertex- og pixelshadere.
3D spilmotorer, såsom Unreal Engine og Unity.
3D-modellering og modelleringsværktøjer, såsom Blender.
Interaktionsformer og brugergrænseflader i 3D-briller/Virtual Reality, herunder brug af sensorer og eksterne kontroller.
Vigtige aspekter af mobile 3D-applikationer, såsom performance, strømforbrug, netværkskommunikation, stedbestemmelse og orientering.
Sidst opdateret
30. april, 2018