62389 Klimatilpasning og skybrudssikring

2018/2019

Byggeri, Miljø og Infrastruktur (100)
Byggeri og Infrastruktur : tilvalgskursus
Kursusinformation
Climate adaption and cloud burst for Run off Water
Engelsk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E3 (tirs 8-12, fre 13-17)
Campus Ballerup
Gennemgang og øvelsesopgaver
Fremlæggelse og diskussion, selvstudium
Eksterne oplægsholdere, ekskursioner
Kursusarbejder og -projekter, der løses i grupper på 2-4 studerende.
Underviserne bidrager til gruppedannelse der integrerer eventuelle udenlandske og danske studerende.
13-uger
E3A, E3B, Hvis antallet af studerende på kurset fordrer mere end een eksamensdag, afholdes der også eksamen en eller to dage før og/eller efter den fastsatte eksamensdag. Eksamensplan udarbejdes af den kursusansvarlige.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
62387
62387
(62334. 62251/62267. 62253. 62254.)/( 62261. 62267. 62268. 11764. 62271. 62277.)/(62265. 62267. 62268. 62275. 62276. 62277.) , Den studerende anbefales at have fulgt kursuspakken 'Forsyning og energi' eller 'Infrastruktur'
Solbritt Christiansen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , solb@dtu.dk
Ole Ambrosius , olea@hofor.dk
Thomas Jensen , tmsj@ramboll.dk
Maite Monica Løvring , mml@kruger.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Den studerende erhverver sig viden om og forståelse af afløbssystemer tilpasset de ændrede klimatiske nedbørsforhold.
Den studerende erhverver sig færdigheder i planlægning, projektering, udførelse og drift af afløbssystemer, på terræn og under terræn
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • På baggrund af kendskab til ændrede klimatiske forhold, planlægge, projektere, udføre, drive og vedligeholde klimatilpassede afløbssystemer og redegøre herfor.
  • Designe og beregne samt vurdere LAR, Lokal Anvendelse af Regnvand inklusive nedsivningsanlæg
  • Opbygge, køre og redegøre for en mindre digital afløbsmodel
  • Opbygge, køre og redegøre for en mindre digital model for oversvømmelse
  • Udføre planlægning af ledningsrenovering, inklusive strategier og metoder for renoveringen og gennemførelse heraf
  • Projektere bygværker og redegøre for bygværkers indretning og funktionalitet
  • Redegøre for bygværkers implementering og drift
  • Reflektere over og begrunde valg af løsninger
  • Redegøre for gruppens samarbejde og for grupper med udenlandske studerende med særlig fokus på interaktionen
Kursusindhold
Oversigt over kursets emner
- Klimatilpasningsplaner
- Overfladeafvanding, strategier og metoder, på terræn og under terræn
- LAR, Lokal afledning af regnvand
- Afstrømning og modeller herfor, overløb og konsekvenser for recipienter
- Digital afløbsmodel, opbygning, kørsel og vurdering af resultater
- Digital model for oversvømmelse
- Bassiner og overløbsbygværker
- Rensning af regnvand og udledning af regnvand
- Ledningsrenovering, metoder og kriterier for valg
- Planlægning og projektering af ledningsrenovering
Litteraturhenvisninger
Afløbsteknik, Polyteknisk forlag, seneste udgave
Spildevandskomiteens skrifter, IDAs hjemmeside ida.dk
Manual for brug af afløbssimuleringsprogrammer/​oversvømmelsesprogrammer
samarbejde mellem ministerier, styrelser og interessenter, herunder Kommunernes Landsforening og Danske Regioner. klimatilpasning.dk

Urban Drainage, 3rd edition, David Butler and John W Davies
The Danish portal for Climate Change Adaptation: klimatilpasning.dk
Sewer Rehabilitation Manual
Urban Climate Change, Guidelines, http:/​/​www.scribd.com/​collections/​3481380/​Climate-Change-Guidelines
A knowledge base of existing techniques and technologies for sanitation system adaption, http:/​/​www.prepared-fp7.eu/​prepared-publications
Bemærkninger
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund, samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Sidst opdateret
13. april, 2018