62200 Interkulturel management og marketing

2018/2019

Forretningsudvikling (100)
Eksport og teknologi: 7. semester (obligatorisk)
Tværfagligt valgfag
Udbydes som enkeltfag til udenlandske studerende.
Kursusinformation
Cross-Cultural Management and Marketing
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E1A (man 8-12)
F1A (man 8-12)
Campus Ballerup
Aktiv studenterdeltagelse, som inkluderer nøgleintroduktioner og gruppearbejde for at forbedre forståelsen jf. Bjarne Herskins Synergimodel. Ugentlige studenterpræsentationer, som udgør en stor del af kurset, interkulturelle øvelser, evt. rollespil
13-uger
F1A, E1A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Der vil blive inviteret min. én gæsteforelæser fra erhvervslivet som giver de studerende opgaver at løse. Opgaver er obligatoriske og kan indgå til eksamen.
30 minutter
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
XCCMM-U1
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At forberede de studerende til at kunne identificiere og analysere de udfordringer og muligheder, der findes i et globalt forretningsmiljø med henblik på at udvikle strategier der bidrager til forrettningsudvikling.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • fortolke, sammenligne og forholde sig kritisk til kulturelle variabler og dynamikker, herunder også i global marketing
  • analysere forhandlingssituationer, udvælge passende forhandlingstrategier samt at forklare og forholde sig til interkulturelle forhandlingers kompleksitet
  • opnå viden om globalisering af forretnings- og marketingsmiljøer, herunder reflektion om sprog og interkulturel kommunikation.
  • skabe interkulturelle marketingsstrategier
  • analysere produktstandardisering og fleksibilitet og deres udfordringer i et globalt miljø
  • forstå den kritiske rolle prisfastsættelse spiller i global marketing
  • analysere og forklare international distribution, netværker og promotion
  • opnå viden om forretningsudvikling
  • opnå viden om forhandling og konflikthåndtering
Kursusindhold
Kulturelle variabler og dynamikker herunder også i international marketing
Overvejelser mht. sprog og interkulturel kommunikation
Forhandlingsstrategier, interkulturelle forhandlinger og konflikthåndtering
Globaliseringsdrivere i forretnings- og marketingsmiljøer
Interkulturel marketingsstategi
Produktstandardisering og fleksibilitet
Prisfastsættelsens kritiske rolle
Internationale organisationsdesign, distributionskanaler, netværk og promotion
Forretningsudvikling
Litteraturhenvisninger
Usunier, J.C. & Lee, J.A.(2013) Marketing Across Cultures, 6th ed., Pearson eller seneste udgave
Ibsen, Robert (2017) Real Negotiations - Driving Value and Handling Complexities, 2nd ed., Samfundslitteratur
Adskellige artikler fra relevante tidsskrifter
Bemærkninger
kurset bygger på den studerendes erfaringer i praktik
Sidst opdateret
13. april, 2018