Overordnede kursusmål
At give de studerende relevant viden med henblik på afsætning på
tysktalende markeder, at sætte de studerende i stand til at
formidle 4. semesters projekt, at udbygge de studerendes kendskab
til og forståelse af tysk kultur, især forretningskultur, og udvide
deres kendskab til tysk grammatik, herunder i særdeleshed i en
forretnings-/forhandlingssammenhæng, samt at skærpe de studerendes
mundtlige kompetencer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- anvende grammatiske, stilistiske, sproglige virkemidler
nogenlunde korrekt i en præsentation og i forretnings- eller
forhandlingssituationer
- selvstændigt og struktureret fremlægge en længere tysk
fagtekst
- besidde teoretisk og praktisk viden om kulturforskelle
- indsamle informationer mhp. analyse af potentielle relevante
markeder
- anvende korrekt fagterminologi
- kommunikere på et nogenlunde korrekt, flydende og nuanceret
tysk
- formidle og redegøre for projekter på en professionel måde i
forhold til målgruppen
- fremlægge projekter under hensyntagen til den relevante
målgruppe
Kursusindhold
Marketing med fokus på tysk terminologi, tysk
forretnings-/forhandlingskultur
Litteraturhenvisninger
-Betriebswirtschaftslehre der Unternehmung, Jürgen Müller, 31.
Auflage 2017, EUROPA LEHRMITTEL eller nyeste udgave
-Deutsch-dänische Geschäftskultur, Ein praxisorientierter Zugang,
Doris Rehrmann-Jørgensen/Marie-Luise von der Banck, REBA Verlag,
2011
-Diverse artikler og andet undervisningsmateriale
Bemærkninger
Eksamen består i en mundtlig præsentation af status af 4. semesters
projekt samt et spørgsmål i eksamenpensum. Forudsætning for
deltagelse i eksamen er godkendelse af en mundtlig præsentation.
Afleveringen aftales med underviseren.
Sidst opdateret
27. november, 2018