Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal
- opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne
erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge.
- trænes i at samle og formidle viden ved hjælp af fremlæggelser og
teknisk rapportskrivning indenfor kursets fagområder.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
At gøre den studerende i stand til at anvende CAD på begynderniveau
og omsætte 3D modeller til fysiske modeller og bruge
modelfremstilling som en naturlig del af arbejdsprocessen i
relevante projektopgaver.
-kunne forstå de navne, begreber og termer der anvendes i
teknologiundervisning samt i produktudviklings -og
produktionsvirksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Projekt: -formidle et fagligt indhold til en defineret
målgruppe
- - planlægge og styre et projektforløb og reflektere over
arbejdsproces og læring for gruppen og sig selv
- Miljø og kemi: forklare de almindeligste miljøeffekter
- - beskrive et produkt ud fra kemien i de materialer der indgår
i det og de processer det gennemgår
- - udarbejde en miljøvurdering af et produkt ved hjælp af en
forenklet metode: MEKA eller CO2 fodspor
- - bruge resultatet af miljøvurderingen og formidle resultatet
v. hj. a. en miljøvaredeklaration
- Videnskabsteori: -forklare hvordan man etablere pålidelig viden
om et produkts livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
- redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig
viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former
for viden, fx hverdagsviden
- - reflektere over forskellige naturvidenskabelige og
ingeniørfaglige metoder
- Prototypeværksted: -Få kendskab til prototype
fremstillingsprocesser der anvendes i den tidlige fase af
produktudvikling under hensyntagen til produktideens tekniske
niveau, skala og kompleksitet, herunder: Anvende almindeligt
manuelt og elektrisk håndværktøj, 3D printing, laserskæring og CNC
fræsning
- - Anvende CAD programmet SolidWorks, på et grundlæggende
niveau, der muliggør at arbejde selvstændigt og eksperimentere
videre med programmet.
Kursusindhold
Projektarbejde
Miljø og Kemi:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Miljøvaredeklarationer
Energiforsyning og miljøeffekter: energikilder, drivhuseffekt,
ozonlag og ozondannelse, forsuring, næringssaltbelastning,
rensning, BAT (Best Available Technicques).
Materialer: grundstoffer, plast og metaller, kemiske reaktioner og
processer, ligevægte, syrer og baser, forsyningshorisonter
Kemikalier: organisk stofkemi, kemikalievurderinger, miljøgifte.
Arbejdsmiljø, affald.
Videnskabsteori:
Modeller som middel til viden, videnskabelig redelighed
Model-og prototype værksted: Grundlæggende værksteds færdigheder,
CAD tegning (SolidWorks), laserskæring, 3D print, sprøjtestøbning.
Litteraturhenvisninger
Miljøstyrelsen: Renere luft.
Noter til grundlæggende kemi evt. suppleret med relevant lærebog.
Samt hvad der oplyses ved undervisningens begyndelse.
Bemærkninger
Kurset afsluttes med en mundtlig eksamen med ekstern censur og en
tal-karakter.
Eksamen består af en projektfremlæggelse og en individuel del, hvor
det forventes at den studerende kan gøre rede for det faglige
indhold i projektet og samtidig stilles spørgsmål indenfor kursets
hovedindhold.
Der afsættes 40 min. pr studerende.
Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af den studerendes
niveau i relation til kursets læringsmål. Evalueringen baseres på
arbejdsprocessen, som den dokumenteres i projektrapporten, på
præsentationen, på projektets faglige indhold, på om den skrevne
projekt lever op til de stillede krav (j.fr projektbeskrivelsen) og
formidler stoffet, på det engelske sprog samt på den studerendes
præstation under den individuelle eksamination.
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen:
-at obligatoriske opgaver og laboratorieøvelser er udført og
afleveret til den meddelte dato og godkendt af læreren
-at den studerende har været tilstrækkeligt tilstede i
prototypeværkstedet og har gennemført obligatoriske øvelser og
fremlæggelser.
-og at aftaler med vejlederen, som er lavet i forbindelse med
projektarbejdet, er overholdt.
Sidst opdateret
20. april, 2018