62165 Projekt 1 - Bæredygtige produkter

2018/2019

Byggeri, Miljø og Infrastruktur(83), Forretningsudvikling (17), laboratorie, prototypeværksted, elektronikværksted
Eksport 1. semester
Kursusinformation
Project 1 - Sustainable Products
Dansk
15
Diplomingeniør
E3A (tirs 8-12) og E5A (ons 8-12) og E4B (fre 8-12)
F3A (tirs 8-12) og F5A (ons 8-12) og F4B (fre 8-12)
F2A (man 13-17) og F4A (tirs 13-17) og F1B (tors 13-17)
E2A (man 13-17) og E4A (tirs 13-17) og E1B (tors 13-17)
Værkstedsdelen af kurset i skemagrupperne 2A, 4A og 1B er holdopdelt. Den enkelte studerende vil kun være belastet af en af skemagrupperne.
Campus Ballerup
Projektarbejde (ca. 40 % af tiden), forelæsninger, klasseundervisning, diskussioner, opgaveløsning og laboratorieøvelser, værkstedsarbejde
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen
Se bemærkninger
:

Bærbar PC og mus skal medbringes til værkstedsundervisning

7-trins skala , ekstern censur
XPRO1-U1,
-
-
Gitte Mellemgaard , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , gime@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal
- opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge.
- trænes i at samle og formidle viden ved hjælp af fremlæggelser og teknisk rapportskrivning indenfor kursets fagområder.
- kunne udarbejde en livscyklusvurdering for et produkt.
At gøre den studerende i stand til at anvende CAD på begynderniveau og omsætte 3D modeller til fysiske modeller og bruge modelfremstilling som en naturlig del af arbejdsprocessen i relevante projektopgaver.
-kunne forstå de navne, begreber og termer der anvendes i teknologiundervisning samt i produktudviklings -og produktionsvirksomheder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Projekt: -formidle et fagligt indhold til en defineret målgruppe
  • - planlægge og styre et projektforløb og reflektere over arbejdsproces og læring for gruppen og sig selv
  • Miljø og kemi: forklare de almindeligste miljøeffekter
  • - beskrive et produkt ud fra kemien i de materialer der indgår i det og de processer det gennemgår
  • - udarbejde en miljøvurdering af et produkt ved hjælp af en forenklet metode: MEKA eller CO2 fodspor
  • - bruge resultatet af miljøvurderingen og formidle resultatet v. hj. a. en miljøvaredeklaration
  • Videnskabsteori: -forklare hvordan man etablere pålidelig viden om et produkts livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
  • redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former for viden, fx hverdagsviden
  • - reflektere over forskellige naturvidenskabelige og ingeniørfaglige metoder
  • Prototypeværksted: -Få kendskab til prototype fremstillingsprocesser der anvendes i den tidlige fase af produktudvikling under hensyntagen til produktideens tekniske niveau, skala og kompleksitet, herunder: Anvende almindeligt manuelt og elektrisk håndværktøj, 3D printing, laserskæring og CNC fræsning
  • - Anvende CAD programmet SolidWorks, på et grundlæggende niveau, der muliggør at arbejde selvstændigt og eksperimentere videre med programmet.
Kursusindhold
Projektarbejde

Miljø og Kemi:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Miljøvaredeklarationer
Energiforsyning og miljøeffekter: energikilder, drivhuseffekt, ozonlag og ozondannelse, forsuring, næringssaltbelastning, rensning, BAT (Best Available Technicques).
Materialer: grundstoffer, plast og metaller, kemiske reaktioner og processer, ligevægte, syrer og baser, forsyningshorisonter
Kemikalier: organisk stofkemi, kemikalievurderinger, miljøgifte.
Arbejdsmiljø, affald.

Videnskabsteori:
Modeller som middel til viden, videnskabelig redelighed

Model-og prototype værksted: Grundlæggende værksteds færdigheder, CAD tegning (SolidWorks), laserskæring, 3D print, sprøjtestøbning.
Litteraturhenvisninger
Miljøstyrelsen: Renere luft.
Noter til grundlæggende kemi evt. suppleret med relevant lærebog.
Samt hvad der oplyses ved undervisningens begyndelse.
Bemærkninger
Kurset afsluttes med en mundtlig eksamen med ekstern censur og en tal-karakter.
Eksamen består af en projektfremlæggelse og en individuel del, hvor det forventes at den studerende kan gøre rede for det faglige indhold i projektet og samtidig stilles spørgsmål indenfor kursets hovedindhold.
Der afsættes 40 min. pr studerende.
Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af den studerendes niveau i relation til kursets læringsmål. Evalueringen baseres på arbejdsprocessen, som den dokumenteres i projektrapporten, på præsentationen, på projektets faglige indhold, på om den skrevne projekt lever op til de stillede krav (j.fr projektbeskrivelsen) og formidler stoffet, på det engelske sprog samt på den studerendes præstation under den individuelle eksamination.

Det er en forudsætning for at deltage i eksamen:
-at obligatoriske opgaver og laboratorieøvelser er udført og afleveret til den meddelte dato og godkendt af læreren
-at den studerende har været tilstrækkeligt tilstede i prototypeværkstedet og har gennemført obligatoriske øvelser og fremlæggelser.
-og at aftaler med vejlederen, som er lavet i forbindelse med projektarbejdet, er overholdt.
Sidst opdateret
20. april, 2018