62040 PI semesterprojekt 4 Innovation i organisatorisk kontekst

2018/2019

Design, Maskin og Produktion (100)
Proces og Innovation 4. semester
Kursusinformation
PI Semester Project 4 Innovation in an organisational context
Dansk
10
Diplomingeniør
F2B (tors 8-12) og Juni
Kursets 13 undervisningsgange afvikles tirsdag og torsdag formiddag i semestrets sidste 6½ uge. (Skemaplacering F3A og F2B), samt i hele 3-ugers perioden.
Campus Ballerup
Kurset er baseret på gruppearbejde og gennemføres i tæt samspil med Innovation og Videnledelse (62043). Projekt 4 arbejder videre med resultaterne fra Innovation og Videnledelse. Forløbet er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem klasseundervisning, selvstændigt projektarbejde og vejledning. Der vil blive givet tid i undervisningstiden til at arbejde på projektet.
13-uger + 3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus), Eksamen afholdes i slutningen af 3-ugers perioden.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Evalueringen er baseret på op til 5 obligatoriske afleveringer som skal afleveres rettidigt og godkendes af underviser, som betingelse for at gå til eksamen
7-trins skala , ekstern censur
PRPRO4-U1
-
62012. 62024. 62036. , Det forudsættes at studerende på kurset har gennemført kurser svarende til 1., 2. og 3. semester kurserne på Proces og Innovation eller tilsvarende. Det anbefales at kurset tages i samme semester som Innovation og Videnledelse (62043).
Maksimum: 50
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Liv Gish , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , ligi@dtu.dk
Kirsten From , kifr@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset tager udgangspunkt i et samarbejde med en virksomhed/organisation. Den studerende skal i samarbejde med sin gruppe analysere konteksten i virksomheden for at identificere og definere en relevant problemstilling, som de kan udvikle en innovativ løsning til.
Den studerende skal kunne karakterisere og beskrive virksomhedens kontekst og forklare, hvordan den udviklede løsning bidrager til virksomhedens værdiskabelse og hvordan løsningen kan implementeres i virksomheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere en virksomheds kontekst og interessenter.
  • Identificere, afgrænse og beskrive en relevant problemstilling i virksomheden.
  • Udvikle innovative løsningsforslag på baggrund af en analyse og diskussion af den identificerede problemstilling.
  • Anvende kvalitative metoder til indsamling af data (bl.a. interview og observation).
  • Vælge, anvende og redegøre for relevante teorier og metoder i analysearbejdet af indsamlet data.
  • Anvende relevant humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk viden i projektarbejdet.
  • Diskutere og vurdere de foreslåede løsningers implementer- og realiserbarhed.
  • Udarbejde en business case.
  • Udvise færdigheder i akademisk rapportskrivning og kommunikation af resultat til virksomheden.
  • Udvise færdigheder i at arbejde med iterative (rapid) prototyping processer.
  • Udvise færdigheder i visuel kommunikation (som fx experience mapping og storyboards).
  • Planlægge, organisere og reflektere over teamprocesser og roller i teamets arbejde.
Kursusindhold
Der vil i perioden blive undervist i relevant teori herunder: experience mapping og business models.
Litteraturhenvisninger
Info om litteratur følger kort før semesterstart.
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
04. maj, 2018