62033 Teknologi og Markedsføring

2018/2019

Design, Maskin og Produktion (100%)
Kursusinformation
Technology and Marketing
Dansk
5
Diplomingeniør
F4A (tirs 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, eksterne indlæg, projektarbejde.
13-uger
F4A, Alle skriftlige opgaver (præsentationer, rapporter, mm), skal være afleveret og godkendt for at blive indstillet til eksamen
Skriftlig eller mundtlig eksamen
hvis mundtlig, 20 minutter; hvis skriftlig, tre timer
Skriftlige hjælpemidler er tilladt :

visse hjælpemilder (f.eks. afleverede obligatoriske opgaver)

7-trins skala , ekstern censur
PRTMI-U1
(62012)
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Helle Haurum , helhau@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formål:
At den studerende opnår overordnede viden om nyeste teknologiske frembringelser, deres afledte innovationspotentiale samt den kontekst frembringelserne er tiltænkt.

At den studerende opnår forståelse for forskellige markedsføringsstrategier samt deres anvendelse indenfor både nye teknologiske innovationer, samt i forbindelse med rebranding af eksisterende og kendte produkter.

At den studerende kan identificere egnede markedsføringskanaler til specifikke brugergrupper gennem kendskab til disses færden og ageren i både den virtuelle såvel som den fysiske verden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive teknologiske frembringelsers påvirkning af eksisterende markeder
  • Identificerer innovationstyper i forhold til en teknologiers cyklus
  • Undersøge hvilke markedsføringsstrategier der vurderes bedst egnede til et givent produkt og brugergruppe
  • Forstå nye teknologiske frembringelsers produktpotentialer
  • Identificere destruktive innovationers markedspåvirkninger med udgangspunkt i brugerbehovsanalyse
  • Forklare udvælgelsen af en given markedsføringsstrategi baseret på markedsføringsforskning og analyse
  • Anvende viden om relevante teknologiers stade i forskellige sammenhænge
  • Relatere innovationsbehov til relevante teknologier og value proposition
  • Udvælge marketingstrategi i forhold til segmentering og positionering i en international kontekst
Kursusindhold
Teknologisk Innovation og Markedsføring.
Litteraturhenvisninger
Lærebøger efter aftale med underviser
Udvalgte cases/rapporter.
Udvalgte artikler.
Sidst opdateret
27. marts, 2019