62004 Kreativitet og Innovation

2018/2019

Produktionsudvikling (100)
Proces og Innovation: 1.semester
Kursusinformation
Creativity and Innovation
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, øvelser, eksterne oplæg, oplæg og præsentationer ved studerende, feltarbejder, projektarbejde, selvstændig tilrettelæggelse og facilitering.

4-8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver.
13-uger
E2A
Mundtlig eksamen
Mundtlig gruppe eksamen baseret på gruppeopgave og pensum. I løbet af semesteret vil der være 4-8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver. Der er en forudsætning for at bestå, at de obligatoriske opgaver er afleveret og godkendt.
7-trins skala , ekstern censur
PRKRE5-E1
Maksimum: 50
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk

62 DTU Diplom
Hos underviser
Overordnede kursusmål
Kurset er en grundlæggende introduktion til innovationsprocessen og facilitering af innovationsprocessen i teori og praksis med udgangspunkt i den studerendes virkelighed, samfundet og PI-­ingeniørens fremtidige professionelle virkelighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for forskellige forståelser af innovationsprocessen i et historisk perspektiv, herunder co-creation og design proces.
  • Redegøre for proces-begrebet og for grundlæggende procesmodeller
  • Redegører for kulturbegrebet og kulturens betydning for processer
  • Redegører for kreativitetsbegrebet ud fra et personligt og kollektivt perspektiv
  • Visualisere processer
  • Demonstrerer forståelse for den grundlæggende relationelle dynamik og motivations faktorer der er rammesættende for collaborative kreative processer
  • Anvende grundlæggende innovationsmetoder
  • Inddrage brugere og andre interessenter i innovationsprocesser
  • På baggrund af en virkelighedsnær case designe, tilrettelægge og facilitere en innovationsproces ved brug af relevante metoder og værktøjer, udvælge dokumentationsformen, dokumenterer resultaterne og kommunikere resultaterne
  • Reflektere over sammenhængen imellem anvendte teorier, begreber, modeller og metoder, og det faktiske udbytte af en innovations- eller forandringsproces
Kursusindhold
Den studerende arbejder selvstændigt med Innovationsprocesser, grundlæggende innovationsmetoder og med facilitering af andres kreative og relationelle processer i teori og praksis
Litteraturhenvisninger
Kompendium samt
"Gamestorming", Grey m.fl

Desuden artikler, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.
Bemærkninger
Deltagerbegrænsning: 52. Eksterne studerende kan kun optages efter aftale med underviseren
Sidst opdateret
04. maj, 2018